aktivitetsersättning och studier.

Mer
17 år 10 månader sedan #41901 av Hanna_Norr
Om man har aktivitetsersättning...Har man då rätt att studera ändå och få pengar? Vill gärna fortsätta på psykologprogrammet men är osäker på om jag sen kommer orka jobba så mycket direkt. Har då inte råd med studielån.
Mer
17 år 10 månader sedan #41904 av Isa-Alise
Jag tror du kan studera lite grann med bibehållen sjukersättning, men om du kommer upp i tid så att det liknar normala studier tror jag du får räkna med att ta studielån... bäst är nog att kolla reglerna innan du börjar studera...
Mer
17 år 10 månader sedan #41910 av Q.L
Detta undrar jag oxå! När jag hört med min Handläggare på F-Kassan... Har hon sagt att jag kan göra detta.... men ändå fått dubbelt budskap att jag kanske inte.... ska höra mig för lite mer...
Men jag tror att det ska vara möjligt iaf!
Mer
17 år 10 månader sedan #41939 av Admin1
För några år sedan vet jag en som studerade på sjukbidrag, som aktivitetsersättning kallades förr. Han insjuknade under sin utbildning och slutförde sina studier på sjukbidrag. Prata med Försäkringskassan och säg att du vill pröva på om du med ditt handikapp klarar av att studera genom att ta olika kurser på universitetet. Jag tror det skall gå för med aktivitetsersättning vill dom att man skall vara aktiv dessutom.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41941 av
Jag tror inte man får ha aktivitetsersättning eller sjukersättning samtidigt som man studerar, risken finns att det då kommer att försökas fuskas med bidragen.
Det är nog studiemedel och studielån som gäller för de som vill studera.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41958 av
Det är olika för olika personer. Endel får studera på högskolan andra får inte studera på gymnasiet ens. Beror på hur värdefull de tycker att du är.