Får en schizofren jobba som skötare?

Mer
5 år 9 månader sedan #1069554 av Admin1
Tycker jobbet är olämpligt pga stress. Smartast är om du blir peer supporter på en avdelning för det är kort utbildning några veckor. Det finns massor av bättre jobb t.ex inom hemtjänsten.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069576 av Carmen Al Kebab

rymd skrev: va inte ett neggo bara, du kan om du vill 100 %.

Sjukskriven i sommar och ska plugga i höst

Vet inte om jag kan, rekryteraren ville inte svara ja eller nej på frågan om jag får jobb eller inte med schizofreni.

Lika bra att utbilda sig direkt på universitetsnivå istället.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069777 av Admin1
Universitetsutbildning kan du satsa på om du klarar av att jobba, men bara 8 % klarar det idag. Små odds alltså.
Mer
5 år 9 månader sedan #1070148 av rymd
Det betyder dock att 8 livs levande personer klarar det av 100! Med den här sjukdomen är 8 % rätt imponerande ändå.

Men det är svårt och ibland är det inte värt det ens.

Bästa är att var och en hittar ett tillstånd som gör att var och en mår optimalt bäst.

Inte bra att jämföra sig med andra.
Mer
5 år 9 månader sedan #1070644 av krokus

rymd skrev: Inte bra att jämföra sig med andra.


Sant!

Men svårt när alla ska vara otroligt lyckade på Facebook hela tiden. Om det inte vore för chattfunktionen på facebook skulle jag nog behöva ta bort mitt konto. Facebook stressar mig på ett dåligt sätt. I helgen gifte sig en bekant med en tjej som han har känt sedan urminnes tider. Självklart massor med fina bilder på brudparet! Lite ledsen blir jag, men främst över att jag inte har något jobb. Med denna sjukersättning uppmuntras man inte till att försöka jobba.
Mer
5 år 9 månader sedan #1070688 av Nissegossen
Man kan jobba inom vården som stöd till intagna, ungefär som Admin säger
man har ju erfarenhet själv som erfaren absolut kan en med sjukdomen få hjälpa andra och vara ett stöd, titta bara på viska.se det är stort bara det i det stora hela

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum