Ska jag berätta att jag har haft psykos?

Mer
5 år 3 månader sedan #1122229 av Admin1
Avråder från att berätta för du blir säkert diskriminerad. På högskolor kan finnas studievägledare och också personal som hjälper funktionshindrade. Vänd dig dit och fråga i första hand.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122300 av Maxjohan1983

Modesty skrev: Maxjohan 1983 jag tror inte att intelligens är min starkaste egenskap. :)

Har man ett growth-mindset är viktigare för det går nämligen träna upp IQ. :) :)

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1122302 av Rrusheflower
Du kanske har fått fel diagnos eller så vet du inte hela din diagnos. Prata med din psykolog om det tycker jag. Jag tycker det är bäst att berätta om du känner att du inte klarar av dina arbetsuppgifter. Du kanske kan vara sjukskriven.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Rrusheflower.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1122316 av Modesty
Ja, jag känner ju att jag har blivit annorlunda efter psykosen. Jag känner mig inte lika glad och jag är inte lika social. Det känns som att jag förbrukade en del av mitt känsloregister under psykosen. Vad jag kan läsa mig till så blir det inte så mycket bättre med tiden. Det var drygt ett år sedan psykosen slutade. Jag pluggar ju nu. Jag vet liksom inte hur jag ska få ihop detta riktigt. Jag har egentligen ingen psykolog som jag går till på det sättet. Jag måste väl i allafall prova fortsätta min utbildning.

Jag känner också att jag blivit mer seg i pallet och har svårare med problemlösning och att hänga med i mer komplexa resonemang. Nej jag har inte sagt det direkt till min psykiatriker. Jag borde kanske göra det. Har liksom haft fullt upp med att förhålla mig till alla konstiga saker jag har sagt och upplevt samt fatta att jag har varit psykotiskt i så långe som sex månader.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122319 av Geta
Det är vanligt att bli deprimerad efter en psykos. Det är inte underligt om du blivit konfunderad. En psykos är något väldigt underligt. Inget som man har en aning om, innan man själv fått det. Det är klart att du ska fortsätta plugga om du orkar och klarar det.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122320 av memphis
vad tänker du dig när du säger berätta om att du haft psykos? Menar du att anförtro dig till en lärare/klasskamrat du känner förtroende för, eller menar du berätta för hela klassen?