Sjukpenning normalnivå vs fortsattnivå

Mer
4 år 8 månader sedan #1175426 av Olivlunden
Tack snälla
Mer
4 år 8 månader sedan #1175429 av Geta
Har läst på. Sjukpenning normalnivå är 80%. Sjukpenning på fortsatt nivå är 75% av inkomsten.
Mer
4 år 8 månader sedan #1175443 av Richard
Jag blev av med jobbet 2004, sista tiden jobbade jag mycket deltid, då jag började insjukna i allvarligare diagnoser än vanlig depression. Sen gick jag på sjukpenning, men fick snabbt aktivitetsersättning, jag var 24 år då. När jag fyllde 30 ändrades det till sjukersättning. Jag fick Aspergers diagnos 2005, senare schizoaffektivt syndrom. Men har för det mesta blivit behandlad för schizofreni, enligt min förra arbetsterapeut.

Jag trivs med min dagliga verksamhet, men har ganska hög frånvaro.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1175461 av Nissegossen
Sök fakta
www.ekonomifakta.se/Artiklar/2010/Maj/Sa...forsakringssystemet/


Mitt sök
"skillnad på sjukpenning och sjukersättning"
Finns absolut mer att finna om du söker på det.

Google fungerar så att du ställer en fråga såsom du ställer frågan till en människa och du är knappast ensam som ställt samma fråga och då har frågan i de flesta fall redan besvarats...

Om din dotter arbetade när hon blev sjuk, kan hon ha en arbetsmarknadsförsäkring om hon arbetat prata med försäkringsrådgivaren på det fackförbund inom LO kollektivet hon i så fall tillhörde. Tjänstemannaförbund i så fall om hon har betalat premien själv annars Noll kronor Har hon en barnförsäkring finns absolut kolla upp, ty där kan finnas stora belopp att hämta.

Ang att du inte känner till FKs regler, på din dotters mottagning finns en kurator kontakta denne för ett besök för kuratorn bör kunna detta, till en början är det rätt instans. kan inte denne hjälpa så åtminstone kan denne skicka er till en som kan ta tag i frågan


Sedan ytterligare finns Personligt ombud (PO). Dennes lön betalas av staten, men i allmänhet går det genom kommunen, men viktigt att komma ihåg PO är till för din dotter och representerar bara din dotter, varken dig vården kommunen eller landstinget. I detta hjälper PO din dotter och vad hon vill. PO kan följa med till läkare fk myndigheter och kan vara med som stöd eller tala å din dotters vägnar annars som ett vittne och det är PO och din dotter som PO företräder

psykossjukdom.nu/anhorig/vad-kan-jag-gora/

"Vad är PO och vad kan PO hjälpa din dotter med Psykossjukdom med"

www.google.com/search?ei=inBOXcrNHbuAk74...78BCgQ4dUDCAo&uact=5

PO
personligtombud.se/

"Jag gör som alla andra det bästa jag kan varje dag, blev det inte bra en dag var det så bra jag kunde den dagen."

En handledare jag hade sade det till mig det gäller alla av oss således både du själv men även din dotter.

"Vad är PO personligt ombud och vad kan Po hjälpa mig med"
www.google.com/search?source=hp&ei=vXBOX...FsAtMQ4dUDCAU&uact=5

Jag såg på ett sök Schizofreniföreningen Skåne

Dock 1978 Startades IFS utav en Läkare Ulf Malm och Psykolog Lennart Lundin Första IFS ( Intresseföreningen för Schizofreni) Vid Lillhagens sjukhus i Göteborg jag var vid den tiden patient där och Behandlande Psykiatriker var ULF Malm. Lennart Lundin är fortfarande aktiv i paraplyorganisationen Schizofreniförbundet sök IFS på din ort då IFS har i stort blivit en anhörig förening, men fortfarande finns patienter själva som är med.

Om det inte finns en lokal IFS förening på din ort kan du kanske kan vara med och starta en lokal förening. På IFS/ Schizofreniförbundet finns mycket du kan få hjälp av andra anhöriga
www.google.com/search?ei=inZOXebKBcqwrgS...8XCloQ4dUDCAo&uact=5

Om du vill fråga mig om något skriv PM på viska.se

Bor du i Göteborg kan vi träffas personligen ansikte mot ansikte i stan finns Allaktivitetshuset Gyllenkroken vilket Ligger i det före detta kvinnofängelsets lokaler vid Svingeln i Göteborg startades av en stark kvinna Ordförande i Göteborgs IFS Barbro Benjaminsson utan henne hade nog inte schizofreni förbundet funnits. Nu tyvärr gammal och går inte att kontakta

www.gyllenkroken.se/

Där finns också Gyllingen för barn till insjuknade föräldrar

Såg här helt nytt för mig, en anhörig förening i Göteborg kan förstå det då många som är sjuka också är aktiva i IFS i Göteborg, de rundar man genom att anhöriga har en egen förening
www.anhoriggbg.se/lankar/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1175500 av Admin1
Vilken diagnos har din dotter? Psykossjukdom ger funktionshinder i form av nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga. Ofta är man sjukskriven i 2 år innan man får sjukersättning.

roi.socialstyrelsen.se/fmb/psykotiska-syndrom/525