Investera i högriskfonder?

Mer
3 år 11 månader sedan #1250239 av Richard
Min gode man sparade ihop en större summa pengar åt mig på ett sparkonto. Nu har pappa blivit god man o han föreslog att placera pengarna i fonder istället. Det finns låg- medel- o hög-riskfonder. Jag får bestämma o jag väljer högriskfonder! Nu borde börsen vara nere i.o.m. coronapandemin, o sen gå upp om några år! Jag har tidigare (på 90-talet) sysslat lite med aktier o fonder, gjorde en stor vinst (dubblerade pengarna på några veckor) på Nokia A, men har förlorat mycket på Lindab B (det var där jag jobbade o VD'n gav insidertips som inte stämde), men mest har jag förlorat på högriskfonden Selecta. Flera tiotusentals kr...

Kontot med fonderna kommer att vara fortsatt spärrat av Överförmyndarnämnden.

Var kollar man upp fonder o aktier? Kan ingenting om sånt längre...
Mer
3 år 11 månader sedan #1250246 av Geta
Svar från Geta i ämnet Investera i högriskfonder?
Det finns ingen ekonom som vet någonting i dessa Corona-tider.
Mer
3 år 11 månader sedan #1250272 av memphis
Svar från memphis i ämnet Investera i högriskfonder?
Richard! Jag vill bara berätta för dig att med sjukersättning är det ingen idé att köpa fonder för att om du säljer dem så dras hela beloppet du får för fonderna, bort ifrån din sjukersättning! Jag sålde några gamla fonder jag hade för 500kr, och 500kr drogs då bort från min utbetalning från fk ganska genast!
Mer
3 år 11 månader sedan #1250277 av Geta
Svar från Geta i ämnet Investera i högriskfonder?
Är det inte bostadstillägget som ryker, när man får extra inkomster?
Mer
3 år 11 månader sedan #1250279 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Investera i högriskfonder?
Richard
Kan du inte bara ta risken att lågriskfonderna ökar mer än högriskfonderna?
Eller anser du oddset vara för högt?

Ett annat alternativ är att köpa aktier i ett onoterat företag tex Otto Nilssons Byggnads AB. Börja med att bevaka hur de sköter sig på grundnivå först innan du bestämmer dig, men bevaka dem inte för hårt så att de blir paranoida av ditt genuina investeringsintresse med tillhörande feedback. Eller är det för hög risk förhållandevis?
Mer
3 år 11 månader sedan #1250284 av memphis
Svar från memphis i ämnet Investera i högriskfonder?
Jo Geta, det är möjligt att det var bostadstillägget som krympte! Jag vet bara att jag fick mindre pengar!