Vad skriver man till överförmyndarmyndigheten?

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1300301 av Pimed
Jo det förstår jag Geta, men varför är det så undrar jag? Vad tjänar det till att ha både god man eller förvaltare?
Mer
3 år 5 månader sedan #1300305 av Geta
Man har väl antingen det ena eller det andra.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1300308 av Pimed
Jag tycker man borde ta helt bort förvaltare. Såklart man ska komma överens med sin ansvariga för ekonomin. Men jag kanske har melodramatiska åsikter om det. Visst kan det uppstå polemik (vilket det alltid gör förr eller senare), men man ska inte kunna bli som klient totalt överkörd och illa behandlad. Som jag känner en människa blivit. Förvaltaren har inte betalat bostadskön (vilket förvaltaren lovat göra) så den här människan kommer inte få egen bostad på massa jävla år och bo på härbärget om det inte ordnar sig. Jag har pratat med honom tack vare er hjälp. Han har bokat tid hos sin kurator för att få hjälp att ansöka om god man.


Tack Fantasio och Admin1 för er hjälp och support. Den här människan som jag känner behöver all hjälp han kan få.
Mer
3 år 5 månader sedan #1300331 av Cosmos
Det värsta med god man är att de tar över hela ekonomin och bara lämnar lite grann till egen konsumtion. Men visst går det att skriva till överförmyndaren! En vän till mig upptäckte att ett läkarintyg låg till grund för att hon föreslogs förvaltare. Man angav som underlag för att vederbörande att min vän inte förstod något om vad hon skulle ha god man till och i princip var otillräknelig. Men ingenstans erkändes det att de hade skrivit ett sådant intyg. Jag hjälpte henne att författa ett brev till överförmyndarmyndigheten där det framgick att hon knappast var varken ovetande eller oförmögen att fatta egna beslut. Orsaken till att hon hade god man berodde på ett tidigare ekonomiskt trångmål och att boendestödet rekommenderade god man för att ta tag i den raserade ekonomin.

Så hjälp din vän att författa ett sådant brev. Du har ju talets gåva så det borde inte vara något problem för dig.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1300339 av Pimed
Hur framgick det att hon "inte var ovetande och oförmögen att fatta egna beslut"?
Mer
3 år 5 månader sedan #1300356 av Cosmos
Det var pga brevets klara information och utformning. Ja, det är åtminstone vad jag tror.