rehabilitering

  • nykomling
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #56895 av nykomling
rehabilitering skapades av nykomling
Hejsan!

Jag behöver råd angående detta med arbetsträning. Jo, jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva bryta isolering och vet inte hur detta skall gå till, då jag inte kan ta ett vanligt jobb, måste jag hitta ett alternativ till detta. Nu är det så att jag inte vill jobba inom någon skyddad verksamhet tillsammans med andra psykiskt sjuka. Det är inte så att jag ser ner på dessa verksamheter , men jag tycker inte att man skall klumpa ihop människor pga deras sjukdom, jag tycker att man skall se människan utifrån intressen och personlighet samt kompetens och personkemi. Det är ju inte säkert att man passar ihop bara för att man har samma sjukdom. Om jag tackar nej till arbetsträning i en skyddad miljö tillsammans med andra sjuka kan jag riskera att bli av med min sjukpension då eller hur mycket kan jag bestämma över rehabiliteringen.
Mer
17 år 5 månader sedan #56920 av solkatten
Svar från solkatten i ämnet arbetsträning
Vad glad jag blev när jag läste din insändare. Precis vad jag tycker också. Man måste utgå från individens behov, intressen osv för att man skall kunna rehabiliteras . Stå på dig . Naturligtvis skall du försöka Men jagfå en plats som intresserar dig . Kanske kan det ge en möjlighet till fortsatt jobb så småningom. Själv startade jag eget företag under min rehabilitering . Jag har 50% sjukpenssion . jobbar halvtid .Lycka till .
Mer
17 år 5 månader sedan #56939 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet rehabilitering
Prata med din läkare om att du vill börja arbetsträna. Vill du inte jobba inom tex samhall så tror jag att läkaren kommer att ha förståelse för det.

Du skall klara minst 2 timmar per dag enligt försäkringskassans regler för att få beviljat rehabiliteringsersättning som är 80% precis som sjukpenningen.

Försök att välja en arbetsplats där inte tempot är för högt och kraven för höga. Du får hjälp med sökandet av arbetsplats av arbetsförmedlingen.

Lycka till!
Mer
17 år 5 månader sedan #56959 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet rehabilitering
Störst chans att få ett jobb har man om man får hjälp av en SIUS-konsulent, som finns på Arbetsförmedlingen Rehab. Han ordnar fram ett arbete och sedan så arbetstränar man på jobbet med hjälp av honom. Det ger ungefär dubbelt så bra resultat som att arbetsträna och efter den perioden söka jobb.
Mer
17 år 4 månader sedan #56995 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet rehabilitering
nej, jag tror att du definitivt kan begära en arbetsträningsplats på något "vanligt" ställe, om du inte vill klumpas ihop med andra. Det är många som gör så.
Förmodligen har det att göra med i vilket skick du är psykiskt, vad du förväntas klara av. Säg något diplomatiskt för att kolla hur läget ligger, typ att du helst inte vill vara i samma miljö som andra psykiskt sjuka, då det påverkar dig negativt. Jag angav det som anledning till att jag ville få bistånd till att hålla på med keramik på en verkstad som inte hade något med psykiatri eller funktionshinder att göra, och det var helt okej. Det var ju det som var anledningen, att jag ville komma från den miljön och inte bli så negativt påverkad.
Pröva att säga så, jag tycker inte de har någon rätt att ta ifrån dig något för det, du uttrycker ju bara vad du skulle må bra av.