Antivirusprogram stänger ner datorn

Mer
16 år 2 månader sedan #113614 av Nissegossen

Jocke skrev: Jag brukar köra systemåterställning från dan dag jag vet allt funkade. Eller förresten är det överhettning, måste nog fläkten bytas ut. Jag har ett liknande problem, där datorn stänger av av sig själv pga överhettning. Är bergfast övertygad om att det är fläkten som håller på att ta slut. Men det funkar för det mesta, den får jobba så mycket i uppstarten, så när nya filer är installerade, då får hon jobba extra hårt för att lokalisera nykomlingen.


Jocke! Stäng av datorn och dra ur strömkabeln, öppna datorn och damsug vid fläkten och övriga dammiga ställen. Men dra ur strömkabeln först för annars kan det sluta med en smäll och att nätdelen går!

Du kan även pröva att köra med öppnad dator så luften har fritt tllträde, så är det troligare att den inte stänger av sig pga överhttning! Jag har gjort så själv.
Lycka till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 2 månader sedan #113617 av Jocke
Jag har ganska nyss rengjort henne. Jag använder en bordsfläkt för att kyla ner baksidan när det är akut. Men det kostar bara 200 spänn + installation att byta till en ny tystgående fläkt. Men hon mår ganska bra, men hon är seg när man klickar på skype-ikonen. Vissa andra måste jag högerklicka för att klicka på öppna. Hon mår till 85 % bra, men jag misshandlar "den" lite väl ofta, med att överantränga den!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 2 månader sedan #113741 av Admin1
Det finns också ett annat, enkelt sätt att försöka att lösa Getas problem och det är att köra antivirusprogrammet i sk Safemode.

För att kunna köra i safemode startar man om datorn, när den första svarta skärmen syns trycker man ner F8 tangenten. Det skall då efter en stund komma upp en meny, där man med piltangenterna kan välja olika startalternativ. Safemode kan på svenska heta diagnostikstart.
Sedan så kör man antivirusprogrammet, när man är inne i Windows.

Det går också att komma till safemode genom att Start>Kör
skriv msconfig
Välj sedan alternativet Diagnostkstart.

Är det någon här som använt safemode?
Mer
16 år 2 dagar sedan #126534 av Admin1
Imorse när jag körde antivirusprogrammet, så stängde datorn av sig och det blev bara svart i bildskärmen. Jag startade om datorn och körde antivirusprogrammet utan att ha andra program i gång. Det gick bara bra denna gång. Jag hittade ingen information om vad som var fel i datorns felloggar.
Mer
16 år 2 dagar sedan #126545 av Inwatto

Admin1 skrev: Imorse när jag körde antivirusprogrammet, så stängde datorn av sig och det blev bara svart i bildskärmen. Jag startade om datorn och körde antivirusprogrammet utan att ha andra program i gång. Det gick bara bra denna gång. Jag hittade ingen information om vad som var fel i datorns felloggar.

I mitten på månaden brukar Microsoft installera "Verktyg för borttagning av skadlig programvara" genom den automatiska uppdatering som ingår i XP och Vista. Kan det vara det som fick datorn att spåra ur?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 2 dagar sedan #126573 av Admin1
Jag märkte inte att någon uppdatering höll på att ske. Brukar det inte komma meddelande om det först? Svårt att säga vad det kan vara egentligen. Jag har just kört en diskkontroll med reparering. Jag har aldrig gjort det trots att jag snart haft datorn i 3 år.