Linux

Mer
15 år 8 månader sedan #139231 av Oroad
Linux skapades av Oroad
Ska nog byta OS till linux från windows xp, undrar om ni vet någon bra linux distributör som är duktigt på extra säkerhet med datorn? ska vara ganska lätt hanterligt också.
Mer
15 år 8 månader sedan #139240 av spasy
Svar från spasy i ämnet Linux
Du kan leta lite här:
distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/

Själv så gillar jag slackware, är nog min favorit.
Kör xandros på min lilla laptop fungerar bra den också.
Mer
15 år 8 månader sedan #139353 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Linux
Jag rekommenderar Mandriva, som jag har installerat på min dator, där jag också har Windows XP, som jag mest använder. Mandriva är enkelt att installera och även om Windows är redan installerat. Lätt att använda också. Mandriva har en bra brandvägg, som rapporterar alla intrångsförsök som sker. Använd KDE, som skrivbordsmiljö för det liknar mest Windows.

www.mandriva.com/
Mer
15 år 8 månader sedan #139406 av Oroad
Svar från Oroad i ämnet Linux
Fick ögonen på mandriva, går den att installera utan att brännas på CD? alltså att jag installerar den när jag har windows xp och sedan avinstallerar windows xp?
Mer
15 år 8 månader sedan #139407 av Oroad
Svar från Oroad i ämnet Linux

Niklas skrev:

Oroad skrev: Ska nog byta OS till linux från windows xp, undrar om ni vet någon bra linux distributör som är duktigt på extra säkerhet med datorn? ska vara ganska lätt hanterligt också.


Jag rekommenderar Arch Linux men Ubuntu är nog marknadsledande nu. Annars brukar det vara OpenBSD som är mest profilerat mot just säkerhet. Jag körde Mandriva i två år utan brandvägg utan säkerhetsproblem. iptables brukar vara den vanliga brandväggen. Google kör ubuntu. Fedora Core är bra den med. Prova programmet Compiz Fusion för mkt fina 3D grafikeffekter.
www.openbsd.org/
www.mandriva.com
www.ubuntu.com
www.fedoraproject.org
www.archlinux.org

Alla kommandon är mkt intuitiva t.ex.
Code:
ps -e -o pcpu,cpu,nice,state,cputime,args --sort pcpu | sed '/^ 0.0 /d'

www.linuxhowtos.org/Misc/commandline.htm


Finns det några program till mandriva/linux att maximera säkerheten?
Mer
15 år 8 månader sedan #139420 av Oroad
Svar från Oroad i ämnet Linux
Jag laddade ner mandriva, brände .iso filen på en dvd+R sen när jag bootar om systemet så laddar den ej DVD'en och jag har kollat BIOS så att den har CD-ROM(dvd) som högsta prioritet.