Datorhaveri

Mer
15 år 6 månader sedan #156715 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Datorhaveri
Vilket operativ system har du i din gamla dator figuren?

Har du XP sätt i skivan från det att du sätter på datorn och välj omformatera, Där får du upp att om du vill lägga den på ledigt utrymme, men välj då att ta bort den gamla genom att skriva att du vill ha den på samma utrymme som den gamla. Då kommer det att det är ju inte så bra att ha två stycken på samma partiton, välj då alternativet att ta bort den gamla och välj att lägga det på en snabb partiton, annars tar det väldigt lång tid att komma någonstans. Följ sedan bara instruktionerna, så har du ungefär fyrtio minuter senare en fungerande och snabb dator igen. Och om du har fått virus på den, välj då absolut inte reparera!

Har du win 98 på den, så blir det lite svårare för då måste du gå in på programering efter att du formaterat om hårddisken med hjälp av en start diskett samt att du måste ha, inte bara en backup skiva utan en riktig startskiva. Då startar den från dospromten efter diverse kommandon.

Det går också att lägga in operativ systemet från en backup skiva, dvs om du inte har en riktig startskiva men det blir genast krångligare.

Min gamla dator är en sådan, så för att få godkänt ifrån microsoft måste jag ta till trix för att kunna lägga in originalet igen.

Jag har två backupskiver och måste gå in på sk ghostprogram för att kunna lägga in operativsystemet igen.

Men en fejkstartsiskiva är det skitenkelt, men du kommer att få veta av det från microsoft för de validerar numera allt! De släcker totalt datorn om du har fel och att systemet inte tillhör datorn...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #156721 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Datorhaveri

Nissegossen skrev: Körde den! De kräver licens och registrerings nummer för att åtgärda felen...

Enligt dem har jag en "invalid" dator!

Får nog försöka med att gå in som administratör för att lösa detta... :tänk


De ville ha den med lösenord och allt, men jag blev förvånad för när jag upptäckte att programmet var installerat så fick jag upp att jag kan inte ta bort det för att jag måste stänga av det. Så, det ligger på datorn och funkar!

De skrämde mig med sina krav och försökte få mig till att köpa det program som inte var fritt! Så, det var skrämskott!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #156947 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Datorhaveri
Jag har XP på min gamla dator och jag har skivan. Men uch... jag orkar inte med att det strular. Så jag väntar tills min nya blir lagad och när den kommit igång så kanske jag ger mig på denna en gång till. Men det blir inte mycket jag är ute på internet nu på ett tag eftersom jag varken har ett virusprogram eller brandskydd på den nu.
Mer
15 år 6 månader sedan #156982 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Datorhaveri
www.download.com/AVG-Anti-Virus- ... 20142.html

Du tar och laddar ned detta fria gratis program, det är bra och efter att du har installerat det, gå in på kontrollpanelen på säkerhet och på internet alternativ och sätt de reglage som fins där på hög säkerhet.

Men allra först måste du avinstallera alla eventuella antivirus program som ligger på datorn! Lycka till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #156985 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Datorhaveri
I Windows XP finns en inbyggd brandvägg, som fungerar bara bra. Du kan aktivera den via Kontrollpanelen > Säkerhetscenter > Brandvägg. Jag har använt denna brandvägg i 3 år utan problem.
Mer
15 år 6 månader sedan #157177 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Datorhaveri
Tack ska ni ha, ska testa det.