Vilka kör Linux?

Mer
14 år 8 månader sedan #238645 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Vilka kör Linux?
Hårddisken har olika partitioner för att du ska kunna dela upp den och t.ex. köra olika program på olika delar av den - t.ex. för att kunna ha vista och Ubuntu. Tyvärr är det så att om du har vista kan du få virus när vistat är igång, även om du har Ubuntu i övrigt. Viruset går ju genom just den programvaran. Däremot kan du inte få virus när vistat inte är igång.
Det är också krångligare att göra installationen om du ska ha både vista och ubuntu.

Självklart kan du se på youtube om du har Ubuntu, youtube är ju inget du behöver ladda ner något program för att se på. Det är mer när det kommer till prylar som kräver nedladdning och installation av ett program för att drivas (t.ex. Spotify, olika ljudfiler), som man kan behöva mickla lite och leta upp en version för linux. Om det ens finns, inte alltid det gör det.
Man kan säga att du kan göra allt som du behöver kunna, medan vissa lyxsaker kan orsaka en del mickel, ibland går det inte alls om man inte är jordens hacker.
Det man får in return är ju som sagt säkerheten.
Mer
14 år 8 månader sedan #238763 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilka kör Linux?
Jag har Linux Mandriva installerat på min dator, men jag använder mest XP Home. Det går alltså att installera Mandriva på en dator med Windows och sedan att använda båda systemet fastän bara ett i taget. Innan jag köpte ny dator för fyra år sedan, så använde jag enbart Linux. Linux Mandriva är enkelt att installera och använda. En skillnad med Linux är att man enkelklickar istället för dubbelklickar som i Windows.
Mer
14 år 5 månader sedan #261337 av Lorelei
Svar från Lorelei i ämnet Vilka kör Linux?
Jag har Windows XP Professional + Ubuntu 9.10.

Vart lite trixande för att få in java-stöd, flashplayer och bank-id, men hittade den info jag behövde på internet. Min usb-hårddisk fungerar klockrent i Linux. I Windows blir det disk-write error ideligen, med medföljande dataförluster + att den kopplar ur sig stup-i-ett. Vet inte om det beror på att min dator e gammal och att jag har ett 2.0 usb pci-kort i datorn, lr om det är windows som buggar sig. Har provat både XP, Vista och 7...med samma resultat. Konstigt nog så fungerar usb-disken i Linux.

Är långt ifrån ngn IT-expert dock, så är inte så insatt i kommandon i linux, men kopiera koder och klistra in i terminalen klarar man ju :mrgreen: Lite mer kunskaper i kommandon hade inte skadat, så man vet vad som händer när man knappar in dom. Terminalen i Linux liknar för övrigt MS-Dos prompten i Windows.

I början av dator-eran var ju allt textbaserat, grafiska gränssnitt kom senare.
Mer
14 år 4 månader sedan #262341 av Ready
Svar från Ready i ämnet Vilka kör Linux?
Kräver Linux mindre prestanda av datorn än vad Windows gör? Isåfall kanske man kan ha sin dator längre?
Mer
14 år 4 månader sedan #262342 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Vilka kör Linux?
Precis, det kräver mindre kraft (skulle jag säga, än prestanda).
Mer
14 år 4 månader sedan #262471 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Vilka kör Linux?
din lilla loppa allafall. lär dig tala med människor.