misstänksam.

Mer
13 år 5 månader sedan #352430 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet misstänksam.
Jag tror inte det handlar om paranoia. Min erfarenhet är att dem som inte kan som mycket om datorer ofta är extra försiktiga gällande internet. Detta är både rätt och fel. Det är lättare att råka illa ut om man inte kan så mycket och det är även svårare att lösa problemet. Men sen är det också så att om man fått virus och annat skit så vet man att det i regel inte är så farligt.
Svår balansgång.

Gällande problemet så är det mycket svårt att hjälpa till med så lite information. Det är inte säkert att man märker att man har virus eller "spioner" men i regel är det väldigt uppenbart.
En gång fick jag ett virus som gjorde att allt jag skrev på nätet blev baklänges, segnälkab. (segnälkab, Firefox föreslog segelsällskap)
Mer
13 år 5 månader sedan #352437 av saara
Svar från saara i ämnet misstänksam.
Stämmer att det är svårare att lösa problem då man inte kan så mycket om datorer. Och det är lättare att råka illa ut också. Sen så tror jag att virus och annat skit är så jättefarligt, men det är det alltså inte.
Jag har ett sånt problem som jag skall diskutera med nån personligen för det kan vara svårt att förklara det i skrift. Skall göra ett försök ändå.
När jag går till min mailsida via Firefox eller Explorer så är det oroligt på sidan. Texter hoppar och är "oroliga", som om det var obalans. Det är bara ett av problemen. De andra kan jag inte förklara nu för jag kommer inte exakt ihåg dem.

Undrar om man tryggt kan lämna sig som inloggad då man går bort från viska eller borde man logga ut varje gång?
Mer
13 år 5 månader sedan #352442 av saara
Svar från saara i ämnet misstänksam.
Skall berätta vad det t.ex är som hoppar i firefox. Det är det gråa krysset uppe i firefox startsida. Det hoppar mycket och växlar färg mellan grått och rött. Då jag pekar med muspekaren på krysset så syns följande text: Avbryt hämtningen från denna sida. Vad har detta kryss för funktion?
Mer
13 år 5 månader sedan #352450 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet misstänksam.
Visst kan virus ställa till det men i regel är det inte farligt.
Jag varit på Viska nästan varje dag i 6 år utan att logga ut, utan att få problem. Ibland händer det att man blir utloggad ofrivilligt, då har jag fått logga in ändå.
Krysset i Firefox skiftar färg ibland. Från det man byter sida tills det sidbytet är klart så är krysset rött.
Kryssets funktion är just; Avbryt hämtningen av denna sida. Dvs man stoppar sidbytet.