Webdesign - Bakgrund bakom tabell... hjälp!

Mer
11 år 10 månader sedan #491622 av Aspergergirl
Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag ska ha fyra kolumner (en rad) på den websida jag gör. De två kolumnerna längst ut, på höger och vänster sida, ska fungera som marginal och ska ha vit bakgrund. De övriga två kolumnerna som finns i mitten, ska ha en gemensam bildbakgrund. Det ska inte vara en ny bild per kolumn, utan bilden ska sträcka sig under bägge kolumnerna, utom under de på kanterna.

Det kanske även kan lösas så, att jag kan ange en bredd på hela tabellen och att den skall centreras? Då får jag ju bara två kolumner att lägga bild bakom och resten av utrymmet på höger och vänster sida blir ju "luft" eftersom tabellen i så fall inte sträcker sig över hela skärmen. Förstår ni hur jag menar? Går det att göra så?? Hur ska jag skriva html-koden för detta i så fall?

Sidan ska inte se ut så här, men kolumnerna och "luften vid sidorna" ska vara på samma sätt:

<!-- w --> www.narkolepsiforeningen.se <!-- w -->

/Ann-Charlotte
Mer
11 år 10 månader sedan #491661 av tobbe
Det är väl css som man använder till design.
Code:
#wrapper { width:1000px; margin-left:auto; margin-right:auto; background:url("sökvägtillbilden"); } #left_column { float:left; width:500px; } #right_column { float:right; width:500px; } <body> <div id='wrapper'> <div id='left_column'> Text för vänstra kolumnen hamnar här. </div> <div id='right_column'> Text för högra kolumnen hamnar här. </div> </div> </body>
Mer
11 år 10 månader sedan #491672 av Admin1
Observera om du ändrar CSS-filen så ser man först ändringen om man trycker på tangenten F5. Om man inte gör det laddas sidan med den &quot;gamla&quot; CSS-filen ur webbläsarens cache.
Mer
11 år 10 månader sedan #491685 av Aspergergirl
Tusen tack för era svar! Ska testa med koden som du Tobbe skickade. =)

/A-C
Mer
11 år 10 månader sedan #491746 av Aspergergirl
Ett problem till... Hoppas någon kan hjälpa mig, för jag håller på att bli galen. Har suttit med detta i flera timmar utan att få det som jag vill!!

Jag har skapat fyra ramar på hemsidan. I den övre ramen ska headerbilden ligga, ramarna till höger och vänster ska fungera som marginaler, och ramen i mitten blir där som all information visas (indexfilen).

Mina problem:
1. Jag får inte mittenramen lika bred som menyn och headerbilden. Headerbilden är 780px bred.

2. Headerbilden syns inte i den övre ramen, när man väljer att öppna framesetfilen i webläsaren. Däremot syns headerbilden om man enbart öppnar sidan till ramen längst upp (toppen.html har jag döpt filen till) Koderna till ramen längst upp är följande:

&lt;html&gt;
&lt;head&gt;
&lt;meta http-equiv=&quot;Content-Type&quot; content=&quot;text/html; charset=utf-8&quot;&gt;
&lt;title&gt;Toppen av sidan&lt;/title&gt;
&lt;/head&gt;

&lt;body&gt;
&lt;div align=&quot;center&quot; id=&quot;header-img&quot;&gt;
&lt;img src=&quot;header_psf.jpg&quot; width=&quot;780&quot; height=&quot;100&quot; alt=&quot;Pandemrixskadades Förening&quot; style=&quot;border : 3px solid #6699ff&quot; align=&quot;center&quot;&gt;&lt;/div&gt;
&lt;/body&gt;
&lt;/html&gt;

Här kommer koderna till framesetfilen (ramar2.html):

&lt;HTML&gt;&lt;HEAD&gt;&lt;/HEAD&gt;
&lt;frameset rows=&quot;80,*&quot;&gt;
&lt;frame src=&quot;toppen.html&quot; name=&quot;toppen&quot; scrolling=&quot;auto&quot; marginheight=&quot;100&quot; marginwidth=&quot;900&quot;&gt;

&lt;frameset cols=&quot;90,*,90&quot;&gt;
&lt;frame src=&quot;vanster.html&quot; name=&quot;vänster&quot;scrolling=&quot;auto&quot;&gt;
&lt;frame scrolling=&quot;auto&quot; src=&quot;index2.html&quot; name=&quot;index&quot;&gt;
&lt;frame src=&quot;hoger.html&quot; name=&quot;höger&quot;scrolling=&quot;yes&quot;&gt;
&lt;/frameset&gt;
&lt;/frameset&gt;&lt;noframes&gt;&lt;/noframes&gt;
&lt;/HTML&gt;

Kan någon se vad som är fel?

Bifogar ett par filer, en med skärmdump på hur sidan ser ut när man öppnar framesetfilen och en när man öppnar enbart filen till framen längst upp.

[attachment=1:2hko1d8m]<!-- ia1 -->exempelhemsida1.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2hko1d8m]
[attachment=0:2hko1d8m]<!-- ia0 -->exempelhemsida2.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2hko1d8m]

Hälsningar A-C
Bilagor:
Mer
11 år 10 månader sedan #491790 av Aspergergirl
Tror jag har fått kläm på vad det var för fel! Framesetfilen ska heta index.html och inte ramar2.html som jag döpt den till. Sedan ska den sida som jag HADE döpt till detta, skall istället heta &quot;mitten.html&quot; Tydligen känner det av att det är indexfilen som skall öppnas för att visa sidan som den skall se ut. Jag visste inte detta. Därför blev det fel. /A-C