3D rymdspel av mig

Mer
8 år 8 månader sedan #764316 av björk
Svar från björk i ämnet 3D rymdspel av mig
jag spelade ett spel i Samuels källare ett svar vitt rymd-Spel på en mini skärm balletten verkar totalt gott på ca 21000
Mer
8 år 8 månader sedan #764387 av kosmisk
Svar från kosmisk i ämnet 3D rymdspel av mig
Tja kul projekt! :D , jag håller på med ett liknande projekt nu, fast i mycket mindre skala... (antar jag eftersom ditt projekt verkar vara runt 200mb )
hur som helst det jag försöker göra är att numeriskt immitera en Mars resa gjord av Mars Global Surveyor.

jag utgår ifrån denna sida: www.msss.com/mars/global_surveyor/mgs_msn_plan/ och sedan jämför jag min data med deras data :P

Så det man kan börja säga är att diametern på raketen har stor inverkan vid launch eftersom ju större diameter desto mer luftmotstånd = inte bra :P
Mars Global Surveyor, eller MGS som man säger, lyftes med raketen Delta 2/7925 som är en trestegs-raket och som har en diameter på 2.44 meter vilket ger en front-area på:
A = M_PI/4*(pow(diam,2)) <-- detta i C kod språket :P

Raketen lyftes så klart vertikalt, alltså vinklat 90 grader.
och det som får den överhuvudtaget att lyfta är dess 6 booster-raketer och en huvudraketmotor, dvs booster raketer är av typen GEM-40 och huvudmotorn är en
RS-27A.
Kraften som produceras är olika vid olika höjder, vid havsytan är den för RS-27A = 894094 newton där runt 4448 N(ewton) är 2 vernier motorer som sitter runt omkring den.
och för booster raketen som är nio totalt (men bara sex av dem tänds på vid launch) ger en total kraft på 439796*9 N.

Totala massan för allt vid launch är 231447 kg så den vägde som en övervuxen blåval, eller igentligen inte - det största exemplar man hittade av en blåval vägde runt 187 ton :P

så launch ägde förmodligen rum mellan 4 November 1996 eller som mest 22 dagar senare, detta kallas "launch window".
detta fönster används för att resan ska anpassas till tillstånds-vektorerna eller efemeriderna för Mars och Jorden vid just det ögonblicket.

så luftmotståndet och jordens gravitation påverkar raketens bana vid launch, dvs dessa ger motriktade krafter mot raketen
och den data som ändras är totala massan för raketen, kraften ifrån raketmotorerna, altituden, avståndet ifrån launch-site,
hastigheten, flight-path-angle sen ochså specifika-impulsen och tyngdacceleration ifrån jorden.

men man kan ochså dra nytta av jordens gravitation, genom att låta den ändra raketbanans riktning.
som i detta fall då den launchas vid 90 grader så ska vinkeln bara bli mindre och mindre = bra :P

hursomhelst för att numeriskt beräkna dessa data variationer så bör man nog använda runge-kutta lösnings metod,
vilket innebär att man integrerar differential ekvationer för att få fram en lösning, som är onödigt att lösa analytiskt, (eller omöjligt).

runge kutta integratorn behöver inte bara användas för gravity-turn utan kan ochså användas för icke impulsiv manöver
och för beräkning av himlakropparnas banor med avseende på accelerationen.
Den sistnämnda används tex för jorden och mars då dragningskraften ifrån solen påverkar dem och således ger dem en acceleration,
och acceleration ger rörelse - det är denna man integrerar för att få fram tillstånds-vektorn, dvs hastighet och position vid ett ögonblick.
så har man värden för statevektorn så kan man bekvämt omvandla dem till ban elementen.


så mitt program gav mig denna output för launch - 260 sekunder efter launch:

:::First burn::: (stage one)
specific impulse of rocket engine = 264.322009 s
mass flow rate = 340.140416 kg/s
Current mass = 24989.434874 kg
Thrust = 846101.190773 N
Burn time = 1.000000 s
Downrange distance x = -10261.720863 km
Downrange distance y = -5034.666382 km
Distance from launch site: 412.363553 km
Altitude = 117.222866 km
Final speed__x = 3.521822 km/s
Final speed__y = 4.178664 km/s
Final speed__z = 3.927983 km/s
speed (magnitude) = 6.730046 km/s
Final flight path angle = 1.761460 deg
Drag loss = 0.000014 km/s
Gravity loss = -0.004735 km/s


så altituden stämmer nästan exakt med den höjd raketen fick i verkligheten och avståndet stämmer ochså nästan
om man adderar avståndet med hur mkt jorden hinner rotera under förloppet tills då MECO (main engine cut-off) inträffar.
sen flyg-vinkeln har minskat dramatiskt till ~1.761 grader, så det är bra.
men om vinkeln blir mindre än noll så kommer raketen störta tillbaka mot jorden :O

sen 580 sekunder efter launch, så befinner den faktist i omloppsbana kring jorden :D

:::Orbital elements for rocket:::
Rocket speed = 5.701994 km/s
Angular momentum = 71048.2 km/s
Eccentricity= 0.0465776
Inclination (deg) = 110.433 deg
RA of ascending node (deg) = 218.43
Argument of perigee (deg) = 105.189 deg
True anomaly initial = 289.304 deg

eccentriciteten är väldigt liten, det är bra, vilket betyder att omloppsbanan är väldigt cirkulär och skiftar inte så mkt i hastighet!
tyvärr stämmer inte inklinationen, enligt deras data så ska den vara 30 grader, min som man ser här är runt 110 grader.

sen att överhuvudtaget skicka den till mars ifrån parking orbit, är nog en överkurs...... :P
Mer
8 år 8 månader sedan #764403 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet 3D rymdspel av mig
Det låter lite som Kerbal space program som för övrigt är ett kul spel.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
8 år 5 månader sedan #790589 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet 3D rymdspel av mig
Trevligt med människor som skapar - lycka till Larsson!

Jag har nu den här datorn till att leka med/skapa musik. Sen nästa projekt blir att skapa spel/hemsida med mera och då behöver jag en dator som är dyrare/bättre prestanda än den här datorn som jag har nu. Då kommer jag även pre numera på:



En sak i taget!
Mer
8 år 5 månader sedan #790592 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet 3D rymdspel av mig
Du har väldigt mycket grejor du med! :D
Mer
8 år 5 månader sedan #790598 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet 3D rymdspel av mig
Då kanske vi kan utbyta tankar framöver om musik och kanske annat som är värdefullt att veta.

Jag ska lyssna på vad du har skapat!