Linux för riktigt gamla datorer - 128 MB minne

Mer
8 år 5 månader sedan #784997 av Admin1
För XP-datorer passar LXLE bättre än än anti-X. Såg att för anti-X finns frugal install, som innebär att utrymmet på hårddisken som krävs är bara 850 MB, så anti-X är defintivt bättre än LXLE på riktigt gamla datorer före 2000-talet.
Mer
8 år 5 månader sedan #785036 av kosmisk
Jag tänkte om man inte vill kompilera linux kärnan på det vanliga sättet så kanske man kan göra det helt utan deras build system, dvs helt utan Makefiles osv :O
Typ såhär:
1. Först se till alla headers ligger på rätt ställe! (det är några tusen :P )

2. När headerfilerna ligger någorlunda rätt så kan man börja kompilera till objektfiler, t ex:
Code:
i686-pc-kosmisk-gcc -c *.c kernel/*.c kernel/printk/*.c -D__GNUC__ -D__KERNEL__ -D__CHECKER__ -D__linux__ -Dlinux -D__STDC__ -Dunix -D__unix__ -march=i586 -m32 -O0 -ggdb3 -ffreestanding -fno-strict-aliasing -fno-common -I./ -I/usr/lib/gcc/i686-linux-gnu/4.8/include -DCC_HAVE_ASM_GOTO -I./include_noarch/uapi -I./include -I./include/generated -I./include_noarch 2>&1 | grep error

3. Sedan Länka ihop alla objektfiler och eftersom alla hamnar i samma mapp, så kan man göra såhär:
Code:
i686-pc-kosmisk-ld -Tkernlink.ld *.o -o KERNEL

Sen för att genomföra hela förloppet så behövs förmodligen endel saker att ha i åtanke:
1. greppa igenom färdiga objektfiler (ifrån riktiga linux kärnan som är färdigkompilerad) efter vilken fil vars funktionen finns definierad
t ex:
Code:
find . -name "*.o" -exec nm -A {} \; | grep T | grep kthreadd_task
2. Ett annat tips kan vara att börja med att kompilera få objektfiler i taget, sen när man bli säker kan man ta flera åt gången.
3. Eftersom det blir så många undefined references, så vill man plocka den som förekommer mest, men hur man listar vet jag inte riktigt, kanske nån annan vet.....
Mer
8 år 5 månader sedan #785085 av Nissegossen
jag skall själv ladda ned LXLE och lägga det på denna dator, pga att det tar en stund innan datorn reagerar med Liknux KDE. Kde kräver för mycket RAMminne. Det Kräver vad jag tror ett RAM;minne på 2Gb. Jag har 3Gb i denna. www.lxle.net/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 5 månader sedan #785210 av Utomjordingen
Min Surface är 3 i 1 dator! Jag kan använda min Surface som en surfplatta eller en bärbar dator eller som en stationär dator!
Mer
8 år 5 månader sedan #785212 av Utomjordingen
Ja, jag kan använda Surface som en mobil telefon också, Skype!
Mer
8 år 5 månader sedan #785219 av Utomjordingen
En stor faktor varför jag ville ha en Surface dator var att man får Office programmet gratis 1 år! Mitt gamla Office program är nästan 10 år gammalt... .