Kyla datorn med kylklampar?

Mer
6 år 5 månader sedan #986895 av Richard
Min datorfläkt är kass. Den surrar o kyler dålig. Det har hänt att processorn överhettats o datorn stängt av. I övre högra hörnet blir det varmt, se bild:



Det vita är ett ca 1,5 cm högt hyllplan från en Billy-bokhylla, så att processorn får luft underifrån. Där sitter en RGB-kontakt på sidan (syns inte på bilden, men när den börjar brännas stänger jag av datorn. Nu har jag lagt en kylklamp under den varma delen. Är det en bra ide? Man får ju naturligtvis se till att det inte kommer in vatten i datorn.
Mer
6 år 5 månader sedan #986948 av Nissegossen
Dra processor fläkten rakt ut, glöm inte att se var den satt på moderkortet, ta med, eller innan medan fläkten inte lagt av gör fysiskt rent under fläkten i detta går inte att använda luft under tryck, använd en mindre pensel till det, för att till slut lägger fläkten av och då måste du köpa en ny fläkt, ta loss den medan den fortfarande fungerar. Det är otroligt mycket skit som samlas där. Så dra fläkten rakt upp, det sitter inte fast med skruv. fungerar inte fläkten ta med den till en data leverantör och köp en ny likadan och sätt där. Du sparar den utgiften pga att du gör rent innan den slutar fungera.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 5 månader sedan #986949 av Nissegossen
Det allra första stäng ned datorn och dra strömkontakten innan du går in i datorn

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 5 månader sedan #987161 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kyla datorn med kylklampar?
Jag har haft sönder tillräckligt många laptops när jag själv varit inne o pillat i dom, men har fått en kontakt som kan fixa det.

Nu lägger jag kylklampar runt det varma området. Det funkar.
Mer
6 år 5 månader sedan #987162 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kyla datorn med kylklampar?
Ska bygga en apparat så jag kan använda flytande helium o kyla ner det till absoluta nollpunkten, ?273,15 °C. Då blir allt supraledande o funkar mycket bättre!

sv.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten
Mer
6 år 5 månader sedan #987165 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kyla datorn med kylklampar?
Så betedde sig min gamla laptop också. Det blev hett uppe i högra hörnet. Då skaffade jag en ny dator.