Linux?

Mer
6 år 2 månader sedan #1025807 av wasp
Svar från wasp i ämnet Linux?
Har visst fått en hovspricka på vänster bak. Överkurs för mig och det här tänker jag banne mig inte ge mig in på!
Mer
6 år 2 månader sedan #1025809 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Linux?
:rotfl Farsan sade att när han gjorde beredskap var det en som gav honom en injektion med läkemedel mot någon sjukdom, varpå han sade till den som gjorde sticket, det var så fint att jag fråga honom, är du läkare, nej veterinär, min patienter biter :rotfl

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1025814 av Richard
Svar från Richard i ämnet Linux?
Viskarna här fick mig att byta till Linux, o valde först Linux Mint. Det enklaste är att ladda ned Linux som iso-fil o göra ett startbart USB-minne här, det är ett litet program man laddar hem:
rufus.akeo.ie/

Sen starta från det, så tar den bort o partitionerar automatiskt. Huruvida man gör om man vill köra både Linux o Windows på en dator, låter jag nån annan svara på. Jag har 2 olika datorer, men använder nästan bara Linux. Men koppla för säkerhets skull ur ev. externa hårddiskar innan installation, min blev sönderkaozad, men lyckades återskapa det mesta. Har sen även provat Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu o lite versioner av den.
Mer
6 år 2 månader sedan #1025816 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Linux?
Det behövs inte ladda ned något annat för att lägga in på USB-minne eller extern hårddisk, jag gjorde det en gång och lade det på USB-minne bara för DVD var sönder så för att installera något på den krävde en annan enhet för att lägga in Linux än DVD blogg.tkj.se/installera-linux-usb/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1025821 av Richard
Svar från Richard i ämnet Linux?
Jämför man t.ex. Photoshop CC 2015 med Gimp (som medföljer Linux Mint), så kostar Photoshop säkert över 5 000 kr om man inte piratkopierar det, medans alla program, inklusive Gimp, i Linux är gratis. När jag startar Photoshop i Windows, så tar det säkert ca 20 sekunder innan allt hunnit laddas, o det är klart att användas. Det är naturligtvis irriterande om man bara tänkt ändra nått litet på en bild. Gimp tar ca 2 sekunder att starta upp o de är i princip lika bra.

Precis samma sak med LibreOffice, som också medföljer Linux Mint.

Jag funderar själv på att prova någon ny distribution snart, någon föreslog Arch, men det verkar mer om man vill vara med o koda själv, o det kan jag inte, Kanske Red Hat eller Fedora? Har ännu en lite mindre dator som jag brukar experimentera med Linux på, som det inte gör nått om nått skulle gå på tok. Då installerar jag bara om allt.

Finns många att prova:
sv.wikipedia.org/wiki/Linuxdistribution#...A4nda_distributioner
Mer
6 år 2 månader sedan #1025825 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Linux?
Cosmos om du installerar Linux kan det vara svårt att få fram Bleachbit, det går enklast att tanka ned det från webben, det är ett diskrensningsverktyg för Linux. Första gången du skall göra diskrensning ta fram Bleachbit, kolla igenom för att inte ta bort lösenord, vad mera farligt, programmet kan ta bort ledigt diskutrymme då blir Linux till slut oanvändbar, så läs noga hur du skall ta bort. Har du gjort det en gång behöver du om du gjort rätt inte ändra på någonting mer än ta bort överflödiga filer.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum