Bättre stationära datorer nu?

Mer
4 år 2 veckor sedan #1244164 av Nissegossen

Richard skrev: När jag bodde med min pappa, så köpte vi en Pentium 166 MHz MMX, med typ 16 MB RAM-minne. Det var 1996...


Tog tillvara på en gammal dator här med gamla kontakter typ 1999 den står här komplett, nästan, det som saknas är RAM minnen allt förövrigt finns, alltså hårddisk, men jag måste nog sätta dit ett nytt cmos batteri för att få den fungerande.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1244209 av IngeF

zoegas skrev: Moore's lag var att datorer fördubblar sin kapacitet vartannat år. Antalet transistorer på waffern. Men nu har det blivit så smått, att lagen inte håller längre. Det går inte att krympa mer. Så det har egentligen inte hänt mycket de senaste åren.

en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Ska man bara surfa och köra word så kan man banka igång en 10 år gammal dator, lätt.

Til sammenligning har utviklingen på mobiler og skjermer vært meget stor i samme tidsrom.
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1244213 av Admin1

zoegas skrev: Ska man bara surfa och köra word så kan man banka igång en 10 år gammal dator, lätt.

Min reservdator med 2,2 GHz och 2 GB RAM fungerar bra med Linux Mint 19.3 med Xfce. Det är en Windows XP dator som är 15 år gammal.
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244234 av Nissegossen
inte GB? 2MG Låter väldigt lite

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244239 av Admin1
GB naturligtvis. Min första dator hade 8 MB i minne.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244254 av Inwatto
Är Android 9 nånting att ha? Jag gillar inte gamla, trötta datorer utan vill ha det senaste!


Prata inte med hat i munnen!