Nere

Mer
15 år 11 månader sedan #129642 av flisan
Nere skapades av flisan
Hej
Jag har inte varit så aktiv på denna sida på ett tag. Det beror på olika saker, men delvis nog för att jag mått rel. bra och haft mycket att göra. Nu har jag däremot trillat ned i en grop igen, det känns så tungt. Jag lider mycket av ångest nästan hela tiden och känner mig också nedstämd.
Det kan väl bero på ett antal saker, dels att det hänt en del saker runt mig och kanske också för att jag trappat ut en medicin. Egentligen så har det senaste året varit mycket mer än jag någonsin kunnat drömma om. Jag har gjort så mycket roliga saker, känt mig frisk och klarat av mycket. Så det kanske är naturligt att man får en reaktion, så att man inte rusar på för snabbt. Men jag är så rädd att förlora det jag har nu, rädd att ramla in i en depression.
Ska ta kontakt med min läkare och min kurator på måndag och hoppas att jag kan få lite stöd.
ust nu känns det bara som jag vill gråta. Men jag vill tänka positivt om framtiden och inte känna mig som ett offer.
Usch vad lätt alla gamla negativa tankar kommer i såna här lägen.
Det är svårt att hålla distansen till dem.
Det är svårt att få relationer att fungera när man känner sig så här spänd och orolig. De runt i kring blir oroliga, men jag kan inte göra så mycket.

Hoppas att någon förstår.

Hälsningar/ en trött och ledsen flisan
Mer
15 år 11 månader sedan #129650 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nere
flisan!
När du tidigare har lyckats komma upp igen ur en svacka,
så går det säkert bra den här gången också.
Det är vanskligt att ändra på medicineringen för oss
som är känsliga.
Det är underligt vad fort det kan ändra måendet.
Det gäller att hålla fast vid minnet då allt kändes bättre
när depressionen slår till.
Du klarar säkert detta.
Mer
15 år 11 månader sedan #129657 av flisan
Svar från flisan i ämnet Nere
Tack! Det var skönt att läsa det du skrev.
Den medicin jag slutat med var Orfiril och den är främst mot maniska skov (vilket jag aldrig haft). Men den kan tydligen också förstärka den lugnande inverkan som antidepressiva kan ha. Det var min läkare som tyckte att jag skulle sluta, så jag har inte gjort något på eget bevåg.
Du har rätt i att jag tagit mig ur svackor tidigare, det är bara så svårt att minnas hur jag gjorde.
När man mått bättre ett tag så börjar man också att ta det för självklart och då känns det orättvist och hemskt att må sämre. För man jämför ju å med något bättre. När man mått dåligt ett längre tag är det också jobbigt, men då har man inte så mycket att förlora. Det kan bara bli bättre. Eller?
Jag vet inte, det är nog alltid hemskt att må dåligt oavsett vilket. Jag får göra som du skrive att tänka på hur det känns när det känns bra. Försöka hålla fast vid det positiva.
/flisan
Mer
15 år 11 månader sedan #129753 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nere
Välkommen tillbaka!

Hoppas att du får hjälp att komma ur din depression.

Det du kan göra själv är att motionera intensivt och minst 3-4 gånger per vecka. Motion lindrar ofta depression även om det tar litet tid för att få effekt.

Omega-3 kan vara värt att pröva. Vid depression brukar man ta 1 g/dag.

Det kan också vara bra att ta multivitamintabletter, som innehåller dagsbehovet av B-vitaminet folsyra. Kan också lindra depression.

Försök att tänka positivt om dig själv. Vid depression drabbas man ofta av negativa tankar om sig själv, som bara gör en mer deprimerad.
Mer
15 år 11 månader sedan #129789 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nere
Hej - det var ett tag sen!

Roligt att du hör av dig men tråkigt att du känner dig nere...

Det finns ett personligt meddelande till dig!

Kram!
Mer
15 år 10 månader sedan #129938 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nere
Jag läste nyss att Orifil kan användas i kombination med antidepressiva vid återkommande depressioner.