Hypokondri

Mer
18 år 9 månader sedan #19335 av johnez
Hypokondri skapades av johnez
Hej!
Jag tror jag lider av Hypokondri börjar själv inse det nu efter många år, jag tror ofta att jag är allvarligt sjuk men har än så länge inte varit det. Nu har jag kommit in i en svår period med mycket ångest, jag har gjort hiv test och väntar på svaret. Jag är så klarsynt att jag inser att risken att jag har det är inte är så stor men ändå är jag nästan mer eller mindre säker på att jag har det, eller risken är iaf minst 50 %.
Jag kopplar andra saker jag har som symtom på det därför gjorde jag testet men ångara mig nu för jag trodde inte att jag skulle må så dåligt.

Det känns som livet är nästan slut, kan inte fungera normalt just nu och tror att jag skulle behöva nått lugnande. Det finns inte att få tag på utan att gå till doktorn?

Jag har varit hos olika doktorer ganska många gånger, sist när jag var hos min husläkare så bad jag han kolla hur många gånger jag varit där och det var 16 gånger sen -98 , sen har jag nog varit minst lika många gånger hos andra läkare sen dess. En gång var jag på city akuten för att jag trodde att jag hade hudcancer för att ett födelsemärke på benet såg så konstigt ut, när jag kom dig så petade doktorn på det och det rammla bort! Det var bara en sårskorpa, andra gånger har jag trott att jag haft problem med hjärtat och var hos många olika doktorer. Testickel cancer, m.m. Sen har jag iof flera gånger verkligen haft fysiska problem men aldrig nått allvarligt.

Finns det nån som har haft samma problem och blivit bra?

Hur jag lider fruktansvärt när jag får dessa perioder, men som det är denna gång så illa har det inte varit förut.
  • W
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19341 av W
Svar från W i ämnet Hypokondri
jag har hypokodri, men det är nog inte mitt primära symptom som det verkar vara i ditt fall, jag har blivit hypokondrisk pga fruktansvärda känselhallucinationer, panikångestattacker, kraftlöshet och massa andra oförklarliga symptom och det faktum att jag varit sjukskriven i åtta år utan att få någon konkret grunddiagnos.. läkarna och psykologerna tvistar om vad som egentligen är fel med mig samtidigt som jag själv får kämpa för att överleva varje dag.
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19356 av Erase
Svar från Erase i ämnet Hypokondri
Hej, jag har också hypondri och har trott att jag har haft allt ifrån hjärtfel,bse,cancer,hjärntumörer,ms,parkinsons,alzihemers mm,
Det har varit så i ungefär 10 år,
hypondri beror på att en gen "loopar" tankarna så att man tänker om och om igen på att man har fått alla möjliga sjukdomar,
hyponkondri går väl inte att bota men man kan ju gå till en läkare eller någon sjuksyster och få bli lugnad , jag persionligen mår bättre när jag har fått prata med någon sjukskötare eller doktor.
Mer
18 år 9 månader sedan #19370 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypokondri
Jag har haft lindrigare hypokondriska besvär ganska länge nu och jag inbillar mig att jag har än den ena eller den andra sjukdomen. Det är ytterst sällan jag besöker läkare dock, även om det ger en del ångest.

Jag brukar numera tänka på alla gånger jag har misstagit mig. Jag brukar vara kritisk till sjukdomarna jag tror jag har och titta nogrannt vilka bevis för och emot att jag har sjukdomen. Jag är alltså väldigt kritisk till att jag skulle ha sjukdomen. Det brukar lindra besvären och efter en tid går det över.

Det enda receptfria som jag tycker har haft lätt effekt mot ångest och oro är johannesörtspreparatet Movina. Jag har använt det ibland, men det är inte lika starkt som Cipramil tycker jag.