Tvångshandlingar

Mer
18 år 9 månader sedan #19968 av Sleepy
Det här ämnet kanske inte passar i ett forum om schizofreni, men hon fick tvången när hon blev drabbad av schizofreni.

Jag har en kompis som lider av olika tvångstankar.
Hon är rädd att skada sig själv och även skada andra.
Tankarna kommer oftast när hon ska sova.
Hon vet inte vad hon ska göra åt detta.

Hon har även svårt att sova över hos andra för hon tror att hon ska skada dem.

Varje gång när hon ska iväg nånstans måste hon kolla; lampor, kranar, spisen, balkongdörr, och ytterdörr.. hon står och rycker. En gång stod hon och ryckte i ytterdörren 20 minuter för att känna att den var låst.. hon missar ibland bussen pga detta.

Hon kollar även dörren och spisen när hon är inne också.. särskillt när hon är själv.

Hon vet snart inte vart hon ska ta vägen.
Vad ska man göra? Vad kan man som anhörig göra?
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19971 av
Svar från i ämnet Tvångshandlingar
Jag har själv lidit av tvångstankar så jag vet att det går att besegra dem. Det bästa är om man kan få hjälp av en psykolog som kan kognitiv beteende terapi. Detta kan dock vara svårt och jag fick en självhjälpsmanual. Med denna självhjälpsmanual, jävlar anamma och en stark önskan att bli frisk är nu tvångshandlingarna nere på ett minimum. De kan komma tillbaka, dock i mindre omfattning, om man mår dåligt eller är stressad.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19981 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Tvångshandlingar
jag hade tvångstankar i tre och ett halvt år... det var terror! Men sen för ett halvår sedan ungefär försvann de....så det går att bli fri. . Jag gick i terapi och åt medicin.
Mer
18 år 9 månader sedan #19982 av Sleepy
Svar från Sleepy i ämnet Tvångshandlingar
Vad kan man äta för medicin mot det?
Vi tror att hon fick tvångstankarna då hon började med Leponex.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #19988 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Tvångshandlingar
jag äter seroxat mot tvångstankarna. Men de försvann på riktigt när jag fick abilify. Något som min läkare inte riktigt förstår.... För det skulle ju vara seroxat som hjälper. Men jag tror det är viktigt att förutom medicinen jobba med sig själv på andra sätt.
Mer
18 år 8 månader sedan #19994 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångshandlingar
Ungefär 20 % har problem med tvångstankar vid schizofreni, så det är ett ganska vanligt problem. Den vanligaste behandlingen är att ge antidepressiva, typ Cipramil, Zoloft eller Seroxat. Effekten brukar komma efter några veckors behandling. Man kan också behandla det psykologiskt med kognitiv beteendeterapi, men där tar det säkert längre tid att få effekt än med läkemedel.