Tvångstankar

Mer
18 år 4 månader sedan #30228 av flisan
Tvångstankar skapades av flisan
Hejsan,
jag har börjat få tvångstankar i stil med "om jag inte hinner göra det och det innan det händer så kommer det att hända något hemskt"Typ att hinna gå över gatan innan det blir rött mm. Jag hade det ganska mycket när jag var liten men jag har inte besvärats av det mycket på senare år. Men nu kommer dessa tankar hela tiden. Undra om det kan vara medicinerna eller elbehandlingen som jag fått. Jag håller på och läser Alain Topors "återhämtning från svåra psykiska störningar" och av den förstår jag att höga medicindoser för vissa kan till och med göra att man blir sämre. Det är inte alltid som medicinen hjälper. Det beror på vilken sorts problem man har.
Jag har andra jobbiga ångest-känslor som kommer över mig, som är väldigt plågsamma. Som en sorts flash-backs från någonting, jag vet inte vad. Väldigt obehagligt är det.
Mer
18 år 4 månader sedan #30235 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Tvångstankar
Du kanske skulle behöva ett SSRI-preparat som kan lindra dina tvångstankar. Alla jobbiga känslor är tvångstankar. Vid ångest och stress så förstärks tvångsyndromet. Min psykolog säger att tvångstankar är väldigt vanligt och finns lite i alla människor. Men det är dom känsligaste människorna som riktigt drabbas för att det finns en större benägenhet då att få ångest som gör det svårt att hantera sina känslor.

Ger dig en länk Flisan <!-- w --> www.ananke.org/ <!-- w -->
Mer
18 år 4 månader sedan #30241 av Saari
Svar från Saari i ämnet Tvångstankar
Hmm... Näsvist frågat, vad äter du för mediciner nu?
Mer
18 år 4 månader sedan #30242 av flisan
Svar från flisan i ämnet Tvångstankar
Ja min medicinlista orkar jag inte ens dra för det är så mycket.
Men apropå SSRI, så äter jag Efexor fast jag har dragit ned dosen kraftigt för att jag skulle få ECT. Kan det vara pga detta som jag har fått tvångstankar? Att liksom Efexorn har hållit dem borta?
Jag vet inte vad jag ska tro, och det verkar inte min läkare veta heller. Antingen proppas man full av mediciner eller så ska de ta bort alla på en gång......
Mer
18 år 4 månader sedan #30249 av Saari
Svar från Saari i ämnet Tvångstankar
Jag vet att min SSRI-medicin ska minska tvångstankar, men efexor har jag faktiskt ingen aning om. Står det att den ska ha en sådan egenskap?
Mer
18 år 4 månader sedan #30254 av CrazyGirl
Svar från CrazyGirl i ämnet Tvångstankar
Känner igen dina tankar, flisan.. fast jag har liksom lite tvärtom.. "om jag hinner över vägen så händer något bra".. vet inte om det räknas som ett problem då det är vänt positivt..? Vad tror ni?