Hur gör ni för att känna er trygga när ni ska sova?

Mer
18 år 4 veckor sedan #37365 av Suspekt
Själv brukar jag dra täcket upp och nästan helt över ansiktet, till och med så att det täcker håret. Helst vill jag ha armen liggandes ovanför också för att verkligen försäkra mig om att ingen kan krypa in och skada mig. Och genom att ha täcket så långt upp så känns det liksom tryggare, för kan inte jag se något kan inte heller detta något se mig (tror ofta att någon stirrar på mig eller att något ska hoppa fram).

Helst ska det finnas någon form av ljuskälla någonstans, behöver inte vara starkt men något.

Dessutom hjälper det att ha sängen mot en vägg, så att man har ryggen mot väggen och ögonen mot rummet så man har en klar utsikt av vad som händer om det skulle hända något. Nu har jag ingen möjlighet att ställa min säng så eftersom rummet är så litet så jag lider ganska mycket av det. Det brukar dock fungera någorlunda bra om jag har min partner liggandes bredvid mig, men just nu är han bortrest. Då har min mamma förståelse nog för mitt problem att hon erbjuder sig att sova bredvid mig istället, varje gång han är borta. Så får pappa sova själv. Det tycker jag är snällt.

Men det känns ganska patetiskt att vara 20 år och sova med sin mamma. Häromdagen delade jag till och med säng med min 16åriga lillebrorsa bara för att jag inte vågade sova ensam och varken mamma eller pappa var hemma.

Hur gör ni? För jag antar att rätt många här inne har sömnproblem efter vad jag läst.
Mer
18 år 4 veckor sedan #37374 av Fragile
Käkar sömnpiller som nockar mig totalt.. .?

Annars ser jag till att inget kan krypa in i öronen på mig, det är min stora skräck. Oftast sover jag med hörlurar på mig, utan musik..
Knäppt..

/Fragile
Mer
18 år 4 veckor sedan #37375 av Undrande
Mozartverk av lämplig karaktär?

Sen kan du prova med att ligga i fosterställning och ha täcket över huvudet så du har det liksom från örat du sover på och under föterna, så hela du förutom ett hål andningen blir innesluten. Vil du drar du för ögonen. Men hur ska du då se om det händer ngt? Hur ska du se det hursomhelst om du sover?

Min favort är att ta en stil noct och se ett uselt tv program, så man inte orkar titta eller lyssna...
Gärna dessutom ngt uselt du redan sett...
Mer
18 år 3 veckor sedan #37395 av Nissegossen
För det mesta har jag inga problem att sova, men vi har tagit för vana att låsa dörren med sjutillhållarlåset inifrån varje kväll.
Tycker också om att ha varmt och mjukt och skönt. Rena lakan är friskt och fint. Drar ner rullgardinerna och persiennerna så att det blir mörkt. Ibland lyssnar jag på någon lugn musik för att varva ner.
Hmm... jag undrar nog mer hur man ska göra för att komma upp ur sängen på morgonen.

/Sofie

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #37397 av Exocet
Jag drar ned persiennerna och låser dörren.
Svårare än så är det inte för mig.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37399 av Aspergergirl
Jag är enormt mörkrädd och rädd på kvällar och nätter vilket också ger mig sömnproblem. Tyvärr har jag ingen lösning på problemet. Jag rullar ner persiennerna för fönstren innan det blir mörkt eftersom jag tror att någon finns utanför min lägenhet och iakttar mig. Om jag inte ser ut känns det tryggare, precis som om den där som iakttar mig inte heller ser mig. Jag kollar också att dörren är låst flera gånger om men är det tillräckligt mörkt ute vågar jag inte gå nära min dörr och kan då heller ej kolla om den är låst. Det är fruktansvärt ångestskapande. Jag får Flunitrazepam (sömntablett) och det brukar tillslut hjälpa mig att somna men kvällarna är oerhört jobbiga för mig. Jag får känslan av att någon mördare eller våldsman är ute efter mig och jag mår oerhört dåligt pga det. I förrgår kväll/natt tillbringade jag flera timmar inlåst på min toalett utan att våga gå ut därifrån. /A