Fråga ang. orsak till deppighet

Mer
17 år 10 månader sedan #40829 av stefan
Hej, jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att man kan bli deppig när man sänker dosen. Hade tidigare 3 mg risperdal, men har nu endast 1 mg. Har innan jag drabbades av schizofreni haft problem med depressioner. Dessa förstör inte lika mycket som en psykos men är jävligt jobbiga. Ska till läkaren imorgon så då får jag väl reda på hur det ligger till, men om någon av er kan svara så är jag tacksam. Typiskt om man skulle åka dit på en depression när de symptom som jag brottats med inte är lika påtagliga längre.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40854 av
Svar från i ämnet Fråga ang. orsak till deppighet
Det är tvärtom tycker jag. När min risperdaldos höjdes
så ökade depressionen. Intresset för omgivningen minskade.
Nu berodde depressionen kanske på andra saker.
Det är väl ganska vanligt att efter en psykos så inträffar en
tid av depression.
Att man har åkt dit igen i vanföreställningar känns som ett
nederlag.
När jag går på 1 mg Risperdal upplever jag mig som mer
levande än på 2 mg.
Så var glad att du klarar dig på lägre dos.

Geta
Mer
17 år 10 månader sedan #40865 av Admin1
Risperdal påverkar också serotonin förutom dopamin och kan ha effekt mot depression och ångest också. Jag har aldrig läst något om vilken dos av Risperdal som ger bäst antidepressiv effekt, men det kan nog vara individuellt vilken dos som den antidepressiva effekten kommer.
Mer
17 år 10 månader sedan #40869 av stefan
Det viktigaste vid det läkarbesöket som jag gjorde idag var att få förlängt sjukbidrag, så frågan angående orsaken till min depigheten kom i bakgrunden. Vidare frågade min läkare mig om jag ville delta i en studie om abilify. Är lite tveksam till byte av medicin, men fördelen är att man får gratis medicin i 2 år. Jag nämnde också de papper som jag fått hemskickade angående en annan studie. Dom ville där att jag skulle vara en referensindivid att jämföra med andra som till skillnad från mig begått allvarliga våldsbrott typ mord eller dråp. Min läkare var mycket negativ till att dom hade vänt sig till mig direkt istället för att gå via mottagningen. Han kommenterade också en del av det jag hade skrivit tidigare som var med i journalen med orden det var inte friskt, vilket kanske är sant, men det känns ändå lite jobbigt att höra eftersom jag fortfarande till viss del tänker i liknade banor. (Det var länge sedan jag skrev det där, men jag tror att det handlade om mitt behov av att förklara det jag drabbats av.)