När är det läge att lägga in sig?

Mer
17 år 9 månader sedan #44094 av Saari
Eftersom jag lagt in mig själv frivilligt så har jag kunnat bli utskriven i princip när jag vill. Mina föräldrar blev irriterade på mig för att jag skrev ut mig så fort jag blev förbannad på psykiatrin och sist fick jag lova mor och far att stanna tills jag mådde tillräckligt bra. Jag antar att jag är impulsiv och det är därför det blivit som det blivit. Och jag menar, det är inte som om avdelningarna jag varit på har gott om plats och personal utan de blir glada när folk vill dra därifrån.

Jag ska på behandlingshem och jag sätter all min energi på det just nu. Jag har lovat mina föräldrar att inte åka därifrån förrns jag mår bättre, precis som jag fått göra under våren. Jag hoppas det kommer gå bra...
Mer
17 år 9 månader sedan #44122 av Admin1
Ungefär hur många dagar har du varit inlagd varje gång? Vad är det för typ av behandlingshem, som du skall åka till? Hoppas att det blir bättre för dig!
Mer
17 år 9 månader sedan #44142 av Saari
I januari var jag inlagd en vecka tror jag, blev sedan utskriven men dagen efter blev jag inskriven igen och stannade i två och en halv vecka. Sedan skrevs jag in över en natt i mars och blev utskriven nästa morgon. I april blev jag inskriven igen och fick efter ett par nätter (tror jag) flytta över till en annan avdelning vilket innebar att jag fick skrivas ut från den ena och in på den andra. Sedan stannade jag i fyra veckor tror jag.

Behandlingshemmet använder sig av kognitiv terapi och har mycket gruppterapi. Jag vet inte hur det exakt går till, men det är också rätt mycket rutiner och sånt. Jag har fått papper om det men det är ganska intetsägande egentligen, jag vet ju inte förrns jag är där.
Mer
17 år 9 månader sedan #44201 av Admin1
Du kan nog få stor hjälp av kognitiv terapi, som brukar användas mot många typer av psykiska besvär och terapin brukar ha väldigt bra effekt hos de flesta. Kognitiv terapi kan också ges som gruppterapi. Du hade nog tur som hamnade på ett behandlingshem med sådan terapi.
Mer
17 år 9 månader sedan #44484 av Saari
Ja, jag tycker att jag har haft tur. Jag hatar att jag inte orkar ta reda på all tur som strös omkring mig, för jag har det faktiskt bättre än de flesta.

Jag gråter mycket. Nu vet jag sällan varför, en känsla av olycka drabbar mig och jag får stark ångest. Jag har slutat skada mig själv och det är så otroligt svårt att låta bli! Jag tänker hela tiden att det är bäst att låta bli eftersom jag vill skaffa många piecingar och vill att de ska läka fint. Då går det ju inte att ha en massa sår som kroppen måste ta hand om. Men ibland känns det alldeles för svårt.

Mitt närminne har verkligen upphört att fungera. Jag glömmer saker överallt. Vissa saker kan förklaras, som att jag tagit Stilnoct på kvällen och inte gått isäng direkt. Andra saker, som att jag glömmer min plånbok, nycklar, möten och åtaganden beror inte på det, det är jag säker på. Jag kan bara inte minnas någonting, jag orkar inte den ansträngningen. Påväg till föräldrahemmet idag så tappade jag bort en påse full med smutskläder. Jag har ingen aning om var, men jag ska gå och kolla imorgon på de ställen där jag minns att jag stannat upp. Jag är inget att lita på, jag glömmer att vattna blommor och göra saker som folk ber mig om. Och det värsta är att jag verkligen inte minns något.

Jag pressar tänderna hårt och kan inte sluta, får ont i käkarna och huvudet.

Just nu tror jag att jag skulle behöva vara inlagd bara för att sova om mig och få en paus från omvärlden samt för att vara säker på att jag inte ger efter för impulserna. Det vore också bra om jag kunde försvinne (i alla fall ett tag) eftersom jag rör om så fruktansvärt i mina närmastes liv då ingen kan lita på mig på något plan.

Imorgon ska jag supa och sedan får vi se hur det blir.
Mer
17 år 9 månader sedan #44514 av Admin1
Om man är djupt deprimerad kan man få problem med minnet, men det går över när depressionen släpper. Man kan också få problem med minnet efter en psykos. Vissa antikolinerga läkemedel kan också försämra minnet, som t.ex Akineton och Pargitan, men jag tvivlar på att du har sådana läkemedel.
Du kan testa om du är deprimerad på Internet här:
www.deprimerad.net/allm/testa/madrs.htm
Hoppas att du mår bättre snart!