Förväntansångest

Mer
17 år 8 månader sedan #47354 av CrazyGirl
Jag lider av sk förväntansångest, vilket för min del innebär att jag tror att jag ska spy då jag är på allmänna platser, såsom på tex bussar eller på restauranger.
Nu äter jag Citalopram som ska vara bra mot ångesten och den har nog hjälpt mig en bit iaf. Jag har lättare för att gå ut och äta, men själva bussåkandet är jobbigt ännu. Eller ja, ut och äta.. har jag väl inte gjort så mycket direkt..

Någon som känner igen sig? Har liknande ångest, eller förväntansångest för något annat?
Vad har ni fått för hjälp?


Ikväll har jag stor ångest.. skrev detta på ett annat forum:
Imorgon ska jag å fika med två kompisar.. kompisar som jag varit vän med i, den ena i 23 år och den andra i snart 10 år.
Vi ska på stan på ett café. Det var min ena kompis idé, men det var ändå jag som "sammanslöt" oss, så att det blir av imorgon.
Nu har jag ångest. Det trycker i bröstet och jag kan knappt andas. Livrädd för att fara på stan och fika med dom. De känner till att jag har schizofreni, men jag tror inte dom vet exakt vad jag lider av.. denna förväntansångest alltså.
Jag funderar på att ringa och ställa in imorgon. Men samtidigt vill jag inte göra det, för då låter jag ångesten vinna. Förstår ni hur jag tänker?

Jag har iaf tagit en stesolid nu, kanske mår bättre imorgon.

Vill ni diskutera andra psykiska sjukdomar än enbart schizofreni?
Besök då detta forum:
gonuts.forumup.se
Mer
17 år 8 månader sedan #47355 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Förväntansångest
Crazygirl! Du gör rätt! Jag har lärt mig att konfrontera mig med det som jag har ångest och är rädd för! Detta för att komma ur den fobin eller vad det nu kan vara.

Om jag inte gör det, blir jag ju aldrig kvitt rädslan! Jag kan inte gå omkring i livet och vara rädd för att något skall hända, som rimligtvis inte borde hända! Men hur det är med förväntansångest vet jag inte. Det är första gången jag hör det uttrycket.

Men gå idag och gör det! Det gäller bara att göra det några gånger sedan är man kvitt plågan och kan gå vidare därifrån till en bättre tillvaro!
Lycka till! Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 8 månader sedan #47356 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Förväntansångest
Jag tror att du kan få ytterligare hjälp genom kognitiv beteendeterapi... det finns sätt att hantera ångest och panikångest som man kan lära sig i KBT...
  • One
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47358 av One
Svar från One i ämnet Förväntansångest
Jag har lidit av samma sak som du. För länge sedan i övre tonåren var jag livrädd för att äta och fika tillsammans med folk, just för att jag var så rädd för att göra bort mig (det är det som ligger bakom) och börja spy, vilket jag också gjorde ibland. Rusade då ut från matbordet och spydde som en räv.
Men allt vände när jag berättade det här för en vän jag var ute på krogen med och samma sak hände igen. Hon sa bara: "Jaha, det har jag en annan kompis som också lider av. Hon brukar göra så att hon bara tar små portioner som hon är säker på att få ner utan problem". Det hela hjälpte mig, men mest för att hon tyckte att det var "no big deal", jag var inte speciellt konstig eller sjuk i huvudet utan det här kunde vem som helst råka ut för. Senare i livet har min sociala fobi gestaltats sig på många andra sätt, men jag försöker, sprecis som Nissegossen att ta tjuren vid hornen och på det sättet bekämpa rädslorna som sedan brukar försvinna.

Att göra bort sig är det vi männsikor i allmänhet är väldigt rädda för, men somliga av oss utvecklar en ångest som är svår att bemästra.
Men gör som jag, berätta för dina kompisar.
  • Jenny
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47361 av Jenny
Svar från Jenny i ämnet Förväntansångest
CrazyGirl,

Jag har haft exakt samma sak. Eftersom jag bara var 13 och det var rätt länge sedan, fick jag bara samtal med en kurator. Ingen medicin. Som tur var gick det över ändå.

Det var verkligen fruktansvärt, lider med dig. Har nu, 15 år senare, inga större känningar av det här. Det är i stort sett helt borta. Det finns hopp!
*kramar*
Mer
17 år 8 månader sedan #47370 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förväntansångest
Jag har en del problem med ångest, som jag försöker att hantera själv utan mediciner. När jag får ångest tänker jag på alla de gånger, då ångesten varit helt obefogad sett i efterhand och onödig. När jag tänker på det viset så minskar ångesten för mig och brukar inte bli något allvarligt problem. Tänk på att ångesten bara är en känsla.

Citalopram borde minska ångesten för dig tycker jag. Som Isa-Alise säger så har kognitiv beteendeterapi effekt mot ångest och det kan nog vara bra om ångesten är besvärlig.