Manodepressiv??

Mer
17 år 3 dagar sedan #74336 av Aspergergirl
Min pedagog knyste något idag om att jag verkar manodepressiv. Sista tiden har jag svängt våldsamt i mitt mående fram och tillbaka från ena dagen till nästa. Jag kan vara deprimerad och självmordsbenägen en dag och i nästa mår jag jättebra. Idag träffade jag pedagogen och är på lysande humör. Jag är jättelycklig och känner det som om jag inte har några problem längre. Jag har funderat på att köpa mig en häst till även om jag inte har råd egentligen, men det känns som om det kan lösa sig om jag köper på avbetalning. Allt detta pekar på mani eller hypomani enligt min pedagog, men hon hade pratat med läkaren om det här och han tror inte jag är manisk. Han påstår att då håller perioderna av mani respektive depression i sig under längre tid. Men jag vet att det finns något som heter "rapid cykling" där man snabbt växlar i stämningsläge. Det här med manodepressivitet har jag själv varit inne på förut då jag tror jag varit manisk under ett par perioder tidigare i mitt liv. Men detta har avfärdats av läkaren.

Nu får jag väl bara njuta av att må bra och hoppas att det inte blir ännu värre "uppåtkänsla" utan att jag kan klara av att hantera detta utan att ställa till med något som jag inte reder ut.

Vad vet ni om sk "rapid cykling"? Kan det komma efter en lång period av enbart depressivitet?

Näe nu ska jag inte bli hypokondrisk och tro att jag är bipolär också. Någon måtta får det vara! (fast jag kan ju inte låta bli att fundera på det sedan min pedagog fört det på tal) /A
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 dagar sedan #74337 av vnv
Svar från vnv i ämnet Manodepressiv??
Hej Aspergergirl!
Roligt att höra att du äntligen mår bra! Det är du väl värd.
Vet inget om "rapid cykling" men du kanske inte ska fundera så mycket på det. Njut av dagen och att du mår bra!

Bästa hälsningar
vnv
Mer
17 år 3 dagar sedan #74341 av Fizzle
Svar från Fizzle i ämnet Manodepressiv??
Hejsan!

Det är nog inget du ska fundera ngt större på, det gör varken till eller från. Alla kan få sina tider när man är mer aktiv än vad man annars brukar vara.

Jag har fått diagnosen Bipolär Psykos o känner igen lite i hur du pratar, men det är lite mer än så när man är Manodepressiv. Just nu har jag även det du skriver, rapid cykling. Men det är mer som så att det varvar mellan ett par månader, inte dagar.

Så jag tror inte att du har Bipolär bara för att du har dina uppåt dagar o sen dina neråt dagar. Det har vi alla ;)
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 dagar sedan #74350 av aivo
Svar från aivo i ämnet Manodepressiv??
rapid-cykling är en form av bipolärt syndrom(manodepressiv).. behandlas främst med valporat (kolla fass).. det är liten procent av de med bipolärt syndrom som har rapid-cykling.

ja va också inne på om jag hade rapid-cykling.. men har man väldigt snabba övergångar mellan stämmningslägena kan det röra sig snarare om borderline (emotionellt instabil)..

dessa humörsvängningar avtar då ja trappade ned antidepressiva, men det är ovanligt att man får sånna biverkningar så det behöver inte gälla dig ;)
Mer
17 år 3 dagar sedan #74363 av Fizzle
Svar från Fizzle i ämnet Manodepressiv??
Så här står det om Rapid Cykling, så du vet exakt vad det är ;)


'Rapid cycling, defined as having four or more episodes per year, is found in a significant fraction of patients with bipolar disorder. It has been associated with greater disability or a worse prognosis, due to the confusing changeability and difficulty in establishing a stable state. Rapid cycling can be induced or made worse by antidepressants.'
Mer
17 år 3 dagar sedan #74364 av Saari
Svar från Saari i ämnet Manodepressiv??
För mig har det pendlat mellan biopolär 2 och borderline, så jag vet vad du menar. Manisk tror jag inte att du "hinner" bli, däremot är det ju mycket troligt att du blir hypomanisk. Det brukar jag bli vid tillfällen. Men eftersom du har borderline så tror jag att det har med det att göra, inte biopolär. Det är ju mycket vanligt för de med BPS med dessa extrema humörsvängningar.