Kroniskt trött?

Mer
17 år 1 dag sedan #74411 av Frenia
Kroniskt trött? skapades av Frenia
Jag har under några år varit kroniskt trött. Dvs jag kan sova hur mycket som helst. Mår ständigt illa pga min trötthet. Har väldigt kort stubin. Dålig aptit osv. Prover för sköldkörtelproblem har tagits utan att det visat något. Har dessutom allergi, men tröttheten är alltid här. Oavsett pollen eller pälsdjur.

Jag kan lätt sova 14-18 timmar om dygnet. Jag går och lägger mig så fort jag får chansen. Spelar ingen roll om jag ställer om dygnet normalt. Försökte under några veckor gå upp senast 09.00 och inte sova på dagen. Det slutade med att jag konstant var yr, ledsen, illamående och allmänt superhängig. Försöker hålla mig vaken men ibland somnar jag sittande. Kan nicka till när jag kör bil till och med! Det är tur att jag har en hund och ansvar, då måste jag iallafall gå ut. Annars skulle jag förmodligen; sova-kissa-dricka-sova.. osv.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Psykiskt eller fysiskt? :rolleyes:
Mer
17 år 1 dag sedan #74414 av Lana
Svar från Lana i ämnet Kroniskt trött?
Jag sover inte så mycket som du men 10-14 timmar om dagen numera, ibland ännu mera och tycker det är jobbigt. Jag känner mig aldrig utvilad trots att jag sover så mycket. Motinerar eftersom det sägs motverka trötthet. Har provat att gå upp tidigare men då behöver jag sova på eftermiddagen. Tröttheten kom då jag började medicinera och jag har aldrig haft behov av sömnmedel eftersom jag inte har någon svårighet med att somna. Äter Zyprexa och Abilify. Kan det vara din medicinering som gör dig så trött?
Mer
17 år 1 dag sedan #74416 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kroniskt trött?
Jag tror det beror mycket på medicinerna ni tar.

När ni blir äldre som jag, får ni motsatt problem. Nämligen att som jag, jag upplever det som att jag inte får tillräckligt med sömn!

Jag sover i allmänhet i ungefär sex timmar per natt. Det är ett minimum av sömn! Man bör sova sex-åtta timmar per natt.

Sover jag mindre, blir jag tvungen att droga ner mig följande natt!

När jag var ung och stod på medicinering sov jag i allmänhet tio timmar eller mer per dygn.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 1 dag sedan #74429 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Kroniskt trött?
Tio timmar verkar ganska lagom... själv sover jag också lite mkt... men för mig har det helt och hållet att göra med medicinen... när jag hade högre dos sov jag säkert 14 timmar per dygn... nu sover jag 10-12 vilket egentligen är lite mycket tycker jag men jag tror det är nästan helt medicinskt om man sover sådär mycket
Mer
17 år 1 dag sedan #74435 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Kroniskt trött?
Jag har varit sådan här i några år. Och i längre perioder varit helt medicinfri. Så medicinerna tror jag inte det är. Däremot behöver jag ibland Stilnoct. Jag kan vara så trött att jag mår illa, det sticks i ögonen osv men jag får ingen ro att somna :rolleyes:
Mer
17 år 1 dag sedan #74446 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kroniskt trött?
Har du kollat ditt blodvärde? Ibland kan man bli trött om man har järnbrist.