Kroniskt.

Mer
16 år 9 månader sedan #86515 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kroniskt.
Läs även "Ingen panik - Fri från panik- och ångestattacker i 10 steg med kognitiv beteendeterapi" av Per Carlbring och Åsa Hanell. Den boken har vetenskapligt stöd för att vara effektiv vid panikångest och annan ångestproblematik.

www.ingenpanik.se/

www.adlibris.se/product.aspx?isbn=912711466X
Mer
16 år 9 månader sedan #86523 av Saari
Svar från Saari i ämnet Kroniskt.
Tack! Men min fråga var om man alltid får leva med detta... Jag vet ju att det går att lära sig hantera och det jobbar jag för fullt med, men jag undrar om det någonsin kommer "gå över" eller om jag får leva hela livet med GAD.
Mer
16 år 9 månader sedan #86524 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kroniskt.
Jag tror att det går över när du lärt dig hantera ångesten tillräckligt bra... för mig försvann ångesten helt efter att ha gått i DBT... nu har inte jag GAD - diagnos, men jag plågades mycket av ångest tidigare...
Mer
16 år 9 månader sedan #86527 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kroniskt.
Jag har haft dödsångest och det luktar skit!

Jag har också sett andra med sådan ångest, det luktar...

Men, jag har lärt mig! Man gör som Buddhisten, accepterar det man har ångest för.

Vad det än gäller lyssnar jag inte på de budskap som skapar ångesten, man tar det som det kommer. Jag kan inte leva med ångest och dödsfruktan för att det skall hända mig själv eller andra något! Mao, jag godtar inte en gisslan situation, för mig själv eller någonting annat!

jag säger bara gör det då! till de röster eller tankar man har!

Sjukdomen(rösterna) vill ha dig i sitt våld!

frukta då inte att säga emot det som orsakar ångesten!

Jag hade kommit till det stadiet att jag sade det; att gör det då, då!

det händer ingenting, om du inte gör som de säger!

Det var och är en överlevnads strategi för att inte ha ångest.

Man kan driva en människa till en viss gräns, den då man inte orkar längre och bara säger, men gör det då!

Jag säger bara gör det så blir du fri!

jag saknar nu inte det att inte ha någon som helst rädsla eller ångest för någonting.

Jag har numera inte någonting av det! jag är fri!

Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 9 månader sedan #86530 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kroniskt.
Det gäller kanske bara vid schizofreni.
Men det var ett friskhetstecken när jag började få
ångest.
Tidigare hade jag bara haft negativa symtom
som apati, initiativlöshet och glädjelöshet.
Med ångesten följer också andra känslor med
som glädje och ilska och avundsjuka.
Det är friskare att ha ett mer nyanserat känsloliv.
Mer
16 år 8 månader sedan #86558 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kroniskt.
Jag tittade i engelska Wikipedia och där hävdades att GAD var kronisk dvs att den inte går över. Men var inte din diagnos provisorisk och misstänkte man egentligen annan psykisk sjukdom?

en.wikipedia.org/wiki/Generalize ... er#_note-3

Man vet ju heller inte vilka behandlingar mot GAD som kan komma i framtiden. Det kan ju komma effektivare mediciner och t.o.m läkemedel som botar.