Tre öre YE

Mer
5 år 6 månader sedan #1100306 av björk
Tre öre YE skapades av björk
En hälsena svår så svår.
En femma ye.

Tre öre
YE
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1100353 av björk
Svar från björk i ämnet Tre öre YE
Denna dikt är dedikerad ULF-träffis Ulf
Han favoriserade 3 spänn skulle han
ha i lön. Han bräkte sin hälsena i aura hallen...... Hans utbildning va ungdomsgård.

Okej jag har kanske gått över gränsen
i grovhet men mått lite halv-sådär de avspeglas


Jag blev psykotisk igår av min pappa.



Sån där igen kännar dejta vu känsla.

En engångsföreteelse denna gång


Undra hur jag överlevt såna mer nitiskt
innan jag måste varit ett under helt enkelt.


En sån magsugare och den känslan


Att bli van vid sånt VA är min ord
Last edit: 5 år 6 månader sedan by björk.
Mer
5 år 6 månader sedan #1100358 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tre öre YE
Det kan ligga ören här ja, 5 öre koppar eller järn. Vill du ha skickar jag några slantar till dig om jag har några kvar. En numismatiker ja, de heter så, en granne hade hjärtligt roligt åt att jag kallade honom
Joakim Von Anka. Han vill ha alla pengar han kan komma över, jag råkade nämna för honom en gång han hjälpte mig och jag hade nämnt en summa för jobbet. Han fick titta på mina 10 och 25 öringar, hans fingrar gick som lärkvingar runt mynten och tog upp mobilen klickade och sade en summa, kommer inte ihåg hur mycket han fick dem för jobbet det var ju silver i dem. Så några ören ligger här i koppar och järn. Om du skriver din adress på PM får du ett brev till dig på posten. med mynt med reservation att de ligger kvar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 6 månader sedan #1100372 av wasp
Svar från wasp i ämnet Tre öre YE
Silver i 10 öringar och 25 öringar?? Var inte det före 1967????
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1100413 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tre öre YE
Lite besviken på dig wasp i detta fallet det finns en klickning bort och att du inte redan har fakta förvånar mig wasp.

sv.wikipedia.org/wiki/Enkronan

Om jag nu skall tala om ur minnet. (Inte heller jag på ett "enkelt Sök") finner fakta jag tar det ur mitt minne. Före 1943 var det om det nu stämmer 80% silver i enkronorna och efter 1946 60% Samt att jag tror det minskades efter Kung den VI Adolf tillträdde 1952 men inget säkert minne alls att det inte står på Wikipedia förvånar mig storligen förr hade de stenkoll på det. Måste ligga politik bakom.

Förvånar mig mycket vad jag läser jag har kommit hit från där jag var och fakta skiljer sig skarpt mot vad jag kommer i håg detta är en helt annan Värld mot vad jag lämnade

www.ekuriren.se/nyheter/experten-dina-my...arda-mer-an-du-tror/

Detta är för när jag klickade på Eskilstuna kuriren kunde jag inte läsa på den länk jag skickat på betal...

Experten: Dina mynt kan vara värda mer än du tror
Flen

En enkrona kan vara värd mycket mer än bara en krona. Myntexperten Lars Öjegran vill sprida kunskap om metallvärden och samlarvärden, när många nu gör sig av med pengar som blir ogiltiga i sommar.
Dela på FacebookDela på TwitterNyhetsbrevRätta Text- & faktafel

"Töm spargrisen – snart är det för sent". Så löd en rubrik i tidningen strax efter jul. I artikeln, som kom från nyhetsbyrån TT, uppmanade Riksbanken folk att redan nu göra sig av med gamla mynt eftersom de blir "helt värdelösa" efter sommaren.

– Jag blev heligt förbannad när jag läste det. Silvervärdet i många mynt uppgår till mer än det nominella värdet, säger Lars Öjegran.

Den 85 årige Flensbon är medlem i Katrineholms, Vingåkers och Flens gemensamma myntklubb. Han har ett stort intresse för mynt och vill att folk ska veta vad det är de handlar för, sätter in eller växlar bort under det stora myntutbyte som pågår för fullt.

Den som i stället säljer sina mynt kan nämligen få mycket mer tillbaka än det nominella värdet. Det är silverhalten i de en-, två- och femkronor som blir ogiltiga efter den 30 juni som avgör myntens metallvärden.

Enkronor med präglingsår 1875–1942 innehåller 80 procent silver. Metallvärdet uppgår till omkring 20 kronor per enkrona, enligt myntguiderna som Lars Öjegran bläddrar i.

– Men det är viktigt att säga att det är dagens kurs på silver som gäller när man säljer, påpekar han.

Mellan 1942 och 1968 gavs enkronorna en 40-procentig silverhalt, vilket sänker metallvärdet. Därefter består enkronorna av enbart nickel och det får en, så att säga, knappt ett nickel för.

– Det finns en fallgrop och det är enkronorna från 1968. Det året gavs det ut mynt både av silver och av nickel. Man ser skillnaden om man tittar på kanten av myntet. Om det finns en röd rand i mitten så är det nickel, berättar Lars Öjegran.

Även enkronorna från 1942 kan vara lite luriga; det finns kronor med både 80 och 40 procent silver från detta år.

När det gäller tvåkronorna så innehöll de som mest silver, 80 procent, under perioden 1876–1940. Silvervärdet ligger på omkring 40 kronor för en sådan tvåkrona, enligt myntguiderna. 1942–1966 halverades silvermängden, och värdet följer samma kurva.

Femkronor från 1954–1971 innehåller 40 procent silver, i myntguiderna anges metallvärdet till omkring 25 kronor.

Utöver metallvärdet kan mynten också ha stora samlarvärden – även kopparnickelmynt som inte har något metallvärde kan säljas dyrt, om de är i fint skick.

– Jag själv söker exempelvis efter fyra särskilda 50-öringar i nickel, säger Lars Öjegran.

Även mynt som tryckts upp i liten upplaga kan ge ett ordentligt klirr i kassan, precis som felpräglade mynt.

Töm för all del spargrisen. Men det kan vara klokt, tycker Lars Öjegran, att noga se efter vad det är för mynt som finns däri. Han, och flera myntintresserade med honom, hjälper gärna andra att bedöma om det finns värdefulla mynt. Han tipsar också om mynthandlare och myntklubbar, där mycket kunskap finns. Men samtidigt varnar han för bedragare.

– Det finns blufföretag i mängder. Det finns de som åker runt och köper upp mynt, som säger att de betalar de högsta priserna. Men det stämmer ofta inte och det gör mig arg.
Sedel- och myntutbytet 2015–2017

1 oktober 2015 fick Sverige nya 20-,

Har ni en Örtug pratar vi om helt andra värden i pengar räknat

sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rtug

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Admin1.