En dansk forskning: I febr. och mars födda har större risk

Mer
16 år 1 månad sedan #115311 av aspie
Jag läser som tentmaterial en bok där finns ett forskningsresultat som nästan låter som om man skulle prata om stjärntecken.
Berger,K. The developing person through the life span(2001), sida 61.
Där refereras det till en dansk undersökning. Det gjordes statistik av ca 2 milj. vuxna som var födda mellan åren 1935-1978. Det kom fram olika faktorer som hade statistisk betydelse när det gällde sannolikheten att insjukna i schizofreni. Förutom många lättförståeliga genetiska faktorer, hade det kommit fram att personer som hade sin födelsedag i februari eller mars hade större risk att få schizofreni! Hos dem som var födda i juli eller augusti, var risken minst. Det kommer inte fram av boken att hur mycket det betydde i siffror, antagligen ganska litet, men hade ändå statistisk relevans. Det misstänktes att orsaken var att virusinfektioner var vanligare på vintern.
Mer
16 år 1 månad sedan #115320 av Tikki
Jag har hört nåt liknande. Att det skulle bero på infektioner hos mamman.
Mer
16 år 1 månad sedan #115357 av mopa
Jag är född i juli, så i mitt fall stämmer det inte.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #115411 av Niklas.
Jag kommer få säga det här in absurdum eftersom du är korkad men faktum kvarstår att korrelation inte innebär orsakssamband. Om du vill visa ett orsakssamband måste du göra ett s.k. grangertest inom statistik, men du skiter i statistik eftersom det har med verkligheten att göra istället för måendemaximering.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #115412 av Niklas.
T.ex. långa människor har högre intelligens statistiskt sett men orsakssamband föreligger ej. Förklaringen var att intelligenta kvinnor valde långa män.
Mer
16 år 1 månad sedan #115422 av Geta
Hur kommer det sig att det inte går att övervinna
schizofreni med intelligens?
Det borde finnas kompensatoriska delar av hjärnan
som tar över när det sviktar i andra delar. .?

Att en del kvinnor väljer långa män är väl för att de
springer fortast.