Sömnlöshet kan orsaka depression....

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #117731 av
Jag tycker egentligen att det skrivs ut för lite sömnmedel. Nu är jag kontroversiell. Men vem tackar en för att man inte sover om nätterna? Vem gör man en tjänst när man inte kan sova? Det vet jag väl att man kan bli beroende, men är det bättre att inte få sova? Vilket är värst? Är man nån slags hjälte om man står ut med sina sömnproblem och inte äter sömntabletter?

Varför är det skämmigt med sömntabletter men inte med annan medicin?

Jag är trött på att ligga vaken, och just när klockan är halv sju och jag måste upp och kroppen är alldeles ruggig, känns det som om jag skulle kunna sova, men då måste jag till jobbet.
Mer
16 år 3 veckor sedan #117737 av Geta
Vid schizofreni, så tror jag inte att man är restriktiv med
sömnmedel.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #117756 av
Gäst,

Bättre att folk lär sig sova bra genom motion, avslappning, gå bort från datorn/tv en timme läggdags, dricka vatten osv.. än att alla ska få sömnmedel!

Det fanns en tid då inte sömnmediciner fanns och folk sov bra ändå! ;)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #117792 av
Hur vet du att folk sov bättre förr?
Till viss del tror jag att du har rätt.
Dygnsrytm är endel, att gå ut och få dagsljus, att motionera, att ta ett varmt bad innan man går och lägger sej.

Men det är ingen hit att vakna klockan 3 om mornarna när man ska upp till jobbet sen.

Jag tror inte att du själv har sömnproblem, eller har jag fel?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #117793 av
Geta,

Det låter bra tycker jag. Sömnbrist kan ju vara psykosframkallande, att sömnen fungerar är extra viktigt vid schizofreni. Så det är bra om man inte är restriktiv i dessa fall.
Mer
16 år 3 veckor sedan #117821 av Admin1
De tre starkaste antipsykotika är Leponex, Zyprexa och Risperdal. Alla tre kan ge trötthet, som biverkan och därmed förbättra sömnen. Seroquel kan också ge trötthet, men det har däremot ingen starkare antipsykotisk effekt än andra preparat.