KBT

Mer
15 år 10 månader sedan #132690 av Mantra
KBT skapades av Mantra
Citat:
"Debatt: Kan KBT påverka det undermedvetna?
maj 7, 2008 at 10:23 är | In Debatt, Evidens, Kognitiv beteendeterapi |
Tags: Darian Leader, Kbt, Psykoterapi, Undermedvetna

Psyblog recensserar psykoanalysten Darian Leaders nya bok om depression, The New Black, och fastnar vid inledning som går till starkt angrepp mot användandet av kognitiv beteendeterapi, kbt. Leader argumenterar att kbt är en ytlig behandlingsmetod som inte botar de underliggande problemen:

“[CBT is] a superficial treatment [that] cannot access unconscious complexes and drives. What it can do is provide results on paper that keep NHS managers happy. It comes equipped with its own evaluative tests and questionnaires, which tend to give very positive results.” (Darian Leader, The New Black)”

Ja, det är vad jag också tycker att KBT verkar att vara en ganska så ytlig behandlingsmetod. Bättre då med psykodynamisk terapi fast den tar å andra sidan flera år och är mer kostsam.
Mer
15 år 10 månader sedan #132698 av Geta
Svar från Geta i ämnet KBT
Isa- Alise som har lyckats bra med det mesta trots psykoser,
verkar ha genomgått både dynamisk terapi, KBT och DBT.

Jag tycker att man ska hoppa på det man kan få och inte
vara så kräsen.
Det går att snappa upp en bit här och en bit där.

Jag har gått i dynamisk terapi och kurser i Zen-mediation,
som jag har haft nytta av.
Om jag hade blivit erbjuden KBT, så skulle jag ha nappat
på det också.
Mer
15 år 10 månader sedan #132908 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet KBT
Jag håller på KBT för den har bevisad effekt vid många psykiska sjukdomar inklusive schizofreni, ångest och depression. I psykoanalysen verkar man försöka hitta gamla bortglömda händelser, som orsakat en problem. Att det tar oftast så väldigt lång tid är jag mycket misstänksam mot för det kan vara att de förbättringar som ibland sker är spontana och har ingenting med själva terapin att göra. Psykoanalys testades mot schizofreni på 60-talet i USA, men förändringen som skedde var snarare en försämring.
Mer
15 år 10 månader sedan #132925 av Mantra
Svar från Mantra i ämnet KBT

Admin1 skrev: Jag håller på KBT för den har bevisad effekt vid många psykiska sjukdomar inklusive schizofreni, ångest och depression. I psykoanalysen verkar man försöka hitta gamla bortglömda händelser, som orsakat en problem. Att det tar oftast så väldigt lång tid är jag mycket misstänksam mot för det kan vara att de förbättringar som ibland sker är spontana och har ingenting med själva terapin att göra. Psykoanalys testades mot schizofreni på 60-talet i USA, men förändringen som skedde var snarare en försämring.


Ja, det kanske är så. Det låter i alla fall som vettiga argument för mig. Dessutom det faktum att psykoanalys kan orsaka en försämring för en person som har schizofreni låter mycket troligt. Det köper jag :)