Säkrare polishandräckning

Mer
15 år 7 månader sedan #148979 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Säkrare polishandräckning
Intressant artikel. Polisen vill minska ner på hämtningarna och tycker att psykiatrin överutnyttjar. Så här vill man att det skall vara:

För det första ska polisens hjälp bara begäras om det i förväg står klart att den enskilde håller sig undan eller vägrar att friviligt gå med på att undersökas för ett vårdintyg.

Dessutom ska läkares undersökning om möjligt utföras där den enskilde vistas.

Socialstyrelsen vill även att psykiatrin, om det är lämpligt, ska försöka övertala patienten att frivilligt inställa sig hos sjukvården, innan man begär handräckning av polisen.
Mer
15 år 7 månader sedan #148993 av Skötaren
Har ju varit med om riktigt pinsamma polishämtningar.

Ex En gammal dam på 75-80 som, av misstag, tagit imovane i intoxisk mängd. Inte i suicidsyfte, utan för att hon är gammal och ser illa samt lätt glömsk. Pga att detta klassas som intox på akuten träffar hon en psykiater som ska bedömma henne. Pat är lite oklar till följd av inteoxen och vårdintyg skrivs. Hon "tillhör" inte sjukhuset som hon hamnat på, utan tillhör oss varför polisen kopplas in för övertransport.

Pinsamt!

När tanten kom till oss vill jag minnas att vårdintyget skrevs av direk och att vår SSK tog kontakt med hemtjänst för hemfärd ett par dagar senare...
Mer
15 år 7 månader sedan #148999 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Säkrare polishandräckning
Ja, jag tycker också att polishämtningen är överflödig. De gånger jag har blivit hämtad är det väl två gånger som det var riktigt riktigt illa och nödvändigt, de andra kunde ha skett med övertalning från läkare som kanske skulle komma hem till en. Men såna resurser finns knappast att tillgå idag. Eller kanske genom telefonkontakt. Eller varför inte via emejl.