Paranoian ökar i samhället

Mer
15 år 5 månader sedan #159701 av aspie
Svar från aspie i ämnet Paranoian ökar i samhället

Isa-Alise skrev: Vissa kulturer är mer paranoida än andra... amerikanarna verkar vara mer paranoida än svenskarna, t.ex...

Stämmer, jag har också bott där. Det kan vara reaktiv paranoia pga betydligt värre kriminalitetstatistik.
Mer
15 år 5 månader sedan #159990 av Isa-Alise
När jag växte upp bodde jag i en universitetsstad i USA... folk där var mer än rädda, de såg våldtäcksmän och kidnappare i varje buske... om jag skulle till en kamrat som bodde 1 1/2 kvarter bort så fick jag bilskjuts - grannarna tyckte mina föräldrar var oansvariga om de lät mig promenera dit... ändå var detta ett välbärgat område med fina villor...

Sen trodde folk inte att man kunde säga vad som helst i telefon, utan att alla telefonlinjer var övervakade... jag minns att ajg som tonåring gick med i en antikärnvapendemostration, och fick en stor utskällning av min far som trodde att han skulle kunna förlora sitt jobb pga det (det hände inte).

Jag tycker det är mer än rädsla... det är paranoia..
Mer
15 år 5 månader sedan #160140 av aspie
Svar från aspie i ämnet Paranoian ökar i samhället

PSR skrev:
Att amerikanerna är räddare än oss stämmer tveklöst trots att de lever i ett mycket tryggare samhälle. Finns gott om förvirring både hos oss och hos dem. Svårt att säga om de har mera vanföreställningar än oss; troligtvis inte eftersom det borde ge utslag i statistiken.

Vardagsparanoian syns inte i statistiken, bara schizofrenifall syns. Och det hör till paranoias natur att man inte söker hjälp eftersom man är rädd för vården.
Mer
15 år 5 månader sedan #160247 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoian ökar i samhället
Det är viktigt att skilja mellan icke-psykotisk och psykotisk paranoia. Den psykotiska paranoian är mer skruvad och overklig än den icke-psykotiska. Jag tror dock att båda typerna av paranoia har ökat, men den icke-psykotiska har antagligen ökat mest, eftersom psykossjukdomarna ökar inte så mycket över tid.

Informationsflödet som ökar bidrar säkert till ökad paranoia t.ex rapportering om brott skapar säkert rädsla för brott. Övervakningssamhället och den tekniska utvecklingen bidrar säkert också en hel del.
Mer
15 år 5 månader sedan #160325 av aspie
Svar från aspie i ämnet Paranoian ökar i samhället
Den ekonomiska lågkonjunkturen bidrar till paranoia, man blir rädd att bli uppsagt från jobbet, och börjar tolka små signaler.