Nytt våldsdåd

Mer
15 år 1 månad sedan #188333 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nytt våldsdåd
Hur många av oss med schizofreni har inte blivit
utsatta för våld när vi blivit intagna för tvångsvård?
Det nonchaleras ofta.
Samtidigt är det nog lite riskabelt att antipsykotika
trycker ner känslor så effektivt. De blir explosiva
när de väl kommer ut.
Mer
15 år 1 månad sedan #188561 av Stef
Svar från Stef i ämnet Nytt våldsdåd
Det är egentligen för jävligt att media skriver "psykiskt sjuk gärningsman" för då drabbas alla av det. Har man inga kunskaper inom psykiatri vilket de flesta inte har så tror man att alla psykiskt sjuka är farliga. Tänk om media skrivit "frisk man begick mord", vad hade hänt då?
Mer
15 år 1 månad sedan #188570 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nytt våldsdåd
Oftast blir de flesta förvånade när någon som mördat
blivit friskförklarad vid rättspsykiatrisk undersökning.
Mer
15 år 1 månad sedan #188573 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Nytt våldsdåd
Inte någon som är riktigt frisk, skulle med vett och vilja ta livet av en annan människa! Så känns det för mig, men samtidigt också att alla måste, hur sjuka de än är, ta ansvar för vad de har gjort...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 1 månad sedan #188597 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Nytt våldsdåd
Dödar man sin mamma är man rimligen i ett sjukligt tillstånd. Men om detta beror på en sjukdom eller tex narkotika är en annan femma.
Mer
15 år 1 månad sedan #188818 av Stef
Svar från Stef i ämnet Nytt våldsdåd

Nissegossen skrev: Inte någon som är riktigt frisk, skulle med vett och vilja ta livet av en annan människa! Så känns det för mig, men samtidigt också att alla måste, hur sjuka de än är, ta ansvar för vad de har gjort...


Det här har vi diskuterat förut Nissegossen. Jag tycker att det är bra med en lag som låter sjuka människor att slippa straff. Sedan får man givetvis ta sitt ansvar och sköta vården. Men hade allt varit så enkelt så hade det väl knappt funnits några sjukdomsbegrepp.