Självhjälp gör att du mår sämre

Mer
14 år 9 månader sedan #225033 av Ready
Man kan inte få kärlek från en bok och det är ofta det som är problemet.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 9 månader sedan #225034 av Jocke
Nä, Nisse. Tänker på dessa komiker som får folk att skratta, nästan alla skrattar samtidigt. Kan det vara att många har lärt sig vad man ska skratta om? Synkronitet förknippar jag med bekräftelse, men det är väldigt sällan det inträffar att man förstår hela sakens natur. Istället börjar man tänka hur tusan det hela hänger ihop. Då kan det bli en vanföreställning, när man som jag ifrågasätter vetenskapligt, att det är inte möjligt att sådana sammanträffanden kan ske. Men ändå sker dem.

Tidsandan naturligtvis, med alla apparater där man får kontakt med ngn direkt efter man har tänkt en tanke. Men allt detta kan inte vara en slump, det måste ligga ngt bakom. Vad är rimligt att tänka på? Smärta gör att man blir misstänksam, så jag tror paranoja är förknippad med smärta? Ingen vill ha ont.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 9 månader sedan #225035 av Isa-Alise
Det är viktigt att inte överdriva det positiva, men om man är realistisk istället för negativ så hjälper det en...
Mer
14 år 9 månader sedan #225068 av Ready
PSR,

Jag tycker att det hjälper att göra insikter ofta grundad på logik.
Mer
14 år 9 månader sedan #225077 av Tikki
Jag tror också att där finns många skräpböcker men även en och annan pärla. Tror det handlar mycket om vilket bakgrund läsaren har.
Mer
14 år 9 månader sedan #225135 av malin71
En bok som jag tycker är bra heter "Att vara optimist". Bara titeln gör en förb*nnad. Men den funkar bra. Hjälper en att finna sina egna negativa tankemönster och hur man förändrar dem.

Vet ej hur den funkar just med självkänslan - men den är bra och lättläst iallafall. Finns på Biblioteket.