Lågutbildade får äldre antipsykotika

Mer
14 år 5 månader sedan #253397 av Geta
[i:3c5819c9]• Vid schizofreni får lågutbildade oftare äldre antipsykotiska medel och oftare flera psykofarmaka samtidigt.[/i:3c5819c9]
saxat från längst ner i artikeln
www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=13164
Mer
14 år 5 månader sedan #253400 av Fantasio
OT! OT! OT!

Min kompis blir ibland misstagen för att "vara lite bakom". Det är inget fel på honom, förutom att han hör illa, men nu har han ju apparater i öronen. Jag var med honom när han skulle förnya sitt leg. Han blev illa bemött. Han pratar "lite speciellt" eftersom han inte hör hur det låter. Han fick då skäll av kassörskan på posten (eller vad det heter nuförtiden) eftersom hans ansökningspapper var blött. Hade det varit jag hade de förmodligen behandlat mig annorlunda, då jag fortfarande har talets och skriftens gåva. Han är orättvist stämplad som begåvningshandikappad.
Mer
14 år 5 månader sedan #253423 av Tikki
Intressant om klasskillnader.
Mer
14 år 5 månader sedan #253521 av Admin1
Nu säger man att nya och gamla antipsykotika ger ungefär samma effekt och att fördelarna med nya antipsykotika inte är särskilt stora och det finns nackdelar också, som viktökning. Att lågutbildade får mer läkemedel kan bero på att de har en svårare sjukdom, som har förhindrat studier och arbete.