Min artikel om Viska

Mer
12 år 10 månader sedan #405206 av Geta
Svar från Geta i ämnet Min artikel om Viska
Svar på fråga 8:
Det är skoj att vara med på Viska.
Jag passar in här då jag är själv drabbad av schizofreni.
Internetberoende- det är kul att sitta och hamra på tangentbordet
dagarna i ända.
Bra sysselsättning.
Har funderat mycket på vad schizofreni beror på. Här kan jag fundera
tillsammans med andra.
Mer
12 år 10 månader sedan #405209 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min artikel om Viska
1. När startade Viska?

Viska startades 11 september 2001 några timmar innan flygplanen körde in i Twin Towers i New York, som en enkel gratissajt på passagen.se. viska.se och forumet kom 2 år senare och då i samband med mordet på Anna Lind. Viska blev då en ganska avancerad och komplex sajt med databas.

2. Vem startade det?

Admin1

3. Vad var tanken bakom?

Att det skulle finnas ett svenskt alternativ till Schizophrenia.com, som många var missnöjda med på grund av bl.a censur och låg tolerans mot kritiska synpunkter. Sedan är problemen helt annorlunda för de som har schizofreni i USA och i Sverige vad gäller vård, mediciner, sjukersättning osv.

4. Hur många medlemmar finns det?
1931 medlemmar

5. Hur många inlägg finns det?

Nu finns det 299473, men det har funnits fler tidigare. Radering har skett av olämpliga inlägg, spam, när medlemmar avslutat sitt konto eller vill ha ett visst inlägg raderat. Totalt har det nog skrivits 400000 inlägg på 8 åt.

6. Vad är det för personer som vistas här?

2000 besökare har sajten per dag, varav 100 inloggade medlemmar. Bland medlemmarna dominerar nog psykossjukdomar, men det finns också borderline, Asperger, bipolär, schizotyp, depression osv. Enstaka anhöriga förekommer liksom sjukvårdspersonal.

7. Vilka ämnen brukar ofta tas upp?

Från början handlade det mest om schizofreni, psykoser och mediciner. Idag är det ganska brett spektrum av saker som diskuteras, inklusive religion. Mycket handlar om konkreta händelser i folks liv och problem som de upplever. Sömn och ångestproblematiken tas upp ganska ofta, liksom röster.
Försäkringskassan och arbete är något som kommit starkt på senare år. Utförsäkringar samt nekad sjukersättning är ganska smärtsamma ämnen i samband med psykisk ohälsa upptäcker man.

8. Varför är du med på Viska?
Mer
12 år 10 månader sedan #405214 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Min artikel om Viska
Tack Admin1! Jag kommer kanske ställa fler frågor, men det väntar jag med till jag är på tidningen igen! :)
Mer
12 år 10 månader sedan #405270 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Min artikel om Viska
jag vill gärna va med på ett hörn(sten)

vill gärna puffa för tråden

Guds evangelium

och

Kristna råd


plz?

åsså kan du googla www.google.se/

om Issa (du kan ju sammanfatta kort om Allah, Rassullah och Issa )

å googla

om Jesus ( du kan ju sammanfatta kort om Herren Sebaot, Helige Ande och Jesus )

sen skriver du en rad om dem....

om du vill kan ja googla det, men jag vet inte riktigt vad du vill ha med i artikeln..

och kanske om vad jag tjänstgör med här.

om du vill^^

John 8:31-32.
Mer
12 år 10 månader sedan #405278 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Min artikel om Viska
Varför är jag med på Viska?

När jag blev gränspsykotisk i höstas och gled närmare och närmare psykosen och blev sjukskriven, då satt jag och googlade på ord som schizofreni, psykos m m. Hamnade på Viska. Jag trivdes genast här! Underbart att kunna diskutera hallucinationer, röster, paranoia m m med folk som själva upplevt det och vet hur det är. Tidigare har jag känt mej väldigt ensam med mina problem, då jag känner många som lidit av svåra depressioner, men ingen som varit psykotisk.
Mer
12 år 10 månader sedan #405301 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Min artikel om Viska
Jag tycker inte alls folk har nolltolerans mot dej, Alternativ. Du skriver ju ofta att forumet är så dåligt, att folk härinne är så dumma som pratar om schizofreni, och uttalar dej svepande och nedsättande om alla "tanter", och det får stå kvar. Tycker bara det är rätt grova grejer från din sida som faktiskt censureras.