Hindrar datorn läkare-patient kontakten?

Mer
12 år 7 månader sedan #428102 av Isa-Alise
Mer
12 år 7 månader sedan #428104 av Nissegossen
Jag kan skicka mejl till min läkare och han tipsade mig om viska samma vecka som jag blev medlem och jag har så jag kan logga in på mina vårdärenden och där skriva till vilken renhet som helst som jag har kontakt med. Detta gäller då också andra enheter inom sjukvården.

Om jag skulle skriva till öppenvården för psykiatri, är jag näst intill säker på att det går till min psykiatriker, som då ringer upp mig och hör efter hur det är.

Datorn har jag som ett utmärkt hjälpmedel vid olika sjukdomar, då jag kan söka på vilka krämpor jag har och mediciner mot mina symptom för att få info, men hur det än är, så tar jag ändå kontakt med läkare, men då är jag påläst och vet vad jag skall fråga om!

Datorn är ingen stjälp utan den är till mycken stor hjälp.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 7 månader sedan #428105 av Isa-Alise
Artikeln syftar mer till datajournal istället för samtal...

Jag håller med dig helt Nissegossen, datorn är en fantastisk hjälp!
Mer
12 år 7 månader sedan #428106 av Geta
Jag ser datorn som en möjlighet för kommunikation inom vården. Det kommer nog mer och mer och underlättar för alla.
Idag då psykiatrin är uppbyggd med hjälp av stafettläkare så borde det vara en fördel att satsa på kontakt via internet.
Om man är dragen åt social fobi måste det vara bra att ha vårdkontakter på nätet.
Mer
12 år 7 månader sedan #428124 av Nissegossen

Isa-Alise skrev: Artikeln syftar mer till datajournal istället för samtal...

Jag håller med dig helt Nissegossen, datorn är en fantastisk hjälp!



:angel Jag läste inte artikeln, men jag tog reda på den svenska översättningen. Här har ni den så kan alla läsa den på svenska! Även här är datorn fantastisk!

När datorer levereras mellan läkare och patienter
Av Danielle OFRI, M.D.
Ian Hooton / Getty Images

Trots att betraktas av vissa som ett sjukhus i sista hand är spretiga stadens sjukhus där jag har tillbringat 20 år i spetsen för elektroniska trender. Även om vissa sjukhus är datoriserade, har de flesta inte fullt fungerande elektroniska journaler, som främjas av sjukvårdsreformen lag 2010. Och mer än hälften av alla öppenvården metoder använder fortfarande papperssjökort, vilket gör vården den enda stora industri som inte är helt datoriserat.

Men i detta innerstaden sjukhus, snygga platta skärmar sitta i varenda en av de nästan 500 rum polikliniken och sjuksköterskor kontor. Den slutenvård avdelningarna är riktiga nav av hårdvara och trådlös teknik. Varje M.R.I. scanning, röntgen, datortomografi och EKG kan ses av alla läkare var som helst på sjukhuset. Recept kan förnyas på några sekunder. Medicinering interaktioner automatiskt flaggas. Lab resultat är kö till den enskilde läkaren. Vaccinationer kan spåras. Ett klick får du upp en patients blodtrycksmätningar under det senaste decenniet. Läkare kan bli påmind att fråga om rökning, depression, våld i hemmet och astma.

I denna heroiska strävan efter det "papperslösa diagrammet," sjukhuset verkar ofta lite som 21: a århundradet motsvarighet till 1950-talet sekreterartjänster poolen: läkare efter läkare böjd över skrivbordet, plikttroget bultande bort på sina tangentbord. Sjuksköterskor, andningsorganen tekniker, dietister och apotekare är limmade till sina datorer. Mobil dator kärror fylla korridorer för läkare att granska röntgenbilder eller beställa mediciner stat medan rundor.

Rampant karpaltunnelsyndrom trots, har detta nya system tydligt fördelar: inte mer kyckling klottra på diagram eller hieroglyfer på recept. Inga fler jagar förlorade diagram i tarmarna av journalanteckningar. Inga fler EKG skrynklade borta i några praktikantens bakfickan. Inga fler röntgenbilder förlorade i kirurgi klinik.

Men förekomsten av datorer i skrivsalen har haft en annan konsekvens. Både fysiskt och psykiskt har det placerats en kil i det läkare och patient.

Förr, när en patient kom till mitt kontor, som jag papperssjökortet på bordet mellan oss. Jag såg direkt på patienten. Som vi talade, skulle jag släppa kort mina ögon att krafsa en not på sidan och sedan titta fram för att fortsätta vårt samtal. Min blick och mitt kroppsspråk var riktad mot patienten nästan hela tiden. I det nuvarande datoriserade medicinska världen detta är omöjligt. Jag måste ställas mot datorskärmen för att kolla Labs, granska röntgenbilder, läs tidigare anteckningar, dokument patientens aktuella frågor.

Liksom de flesta invärtesmedicinare, vet jag att intervjun är den viktigaste delen av en patient besök. Det ger alltid mycket mer information än det fysiska testet, som på många sätt, är en eftertanke.

Men nu att datorn är ett hinder för intimitet normalt uppnås under pratade delen av besöket, tycker jag att jag litar på det fysiska testet mer. När patienten och jag har brutit sig loss från ramarna för skrivbordet, med sina diktatoriska PC, vi har en mer bekväm rike, som beröring. Så snart det är hud mot hud anslutning, flyter samtalet lättare. I avsaknad av en maskin som lämnats in mellan oss, är den traditionella läkare och patient återställas.

Fortfarande, efter fysisk undersökning, när vi återvänder till skrivbordet för att avsluta besöket har vi fastnat tillbaka med datorskärmen mellan oss som jag skriver ut recept, för laboratorier och dokumentera alla delar av vårt besök i syfte att följa den stora och ständigt växande diagram krav. Den klickar på tangentbordet avbryter vårt samtal, och det är obekväma perioder av tystnad som patienten väntar för mig att bläddra igenom den till synes oändligt antal skärmar för att stänga besök.

Jag är säker på att det är ingen vacker syn: profil läkaren kisar mot skärmen, händer oändlighet fram och tillbaka mellan mus och tangentbord, undantagslöst muttrade milda svordomar som oavsiktlig stroke göra att data försvinner och skrivare till sylt. Det finns dock inget praktiskt sätt att hänga med i flödet av arbete och eftersläpningen av andra patienter som väntar.

Inte få mig fel. Datorn har mycket att erbjuda, men jag sörjer förlusten av intimitet som den har skapat. Under längst tid, motstått ögonläkare på vårt sjukhus den elektroniska journalen. Kanske de var för används för att rita diagram i sina anteckningar, eller kanske var de bara lata ludditer. Men när jag klickade på sina anteckningar för att se vad som hände med min patient under deras senaste besök hos ögonläkare, skulle jag se alltid här snyggt maskinskrivet, kortfattad sammanfattning: ". Se papperssjökortet"

Men i en tid präglad av det papperslösa diagrammet, skulle ingen själva diagrammet visar aldrig upp, så att datoriserade notera kan lika gärna ha sagt: ". Läs mina tankar"

Och då skulle jag måste fråga patienten vad som hände när de gick till ögonläkare. Lyckligtvis skulle det ge oss en chans att prata igen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 7 månader sedan #428126 av Geta
Papperssjökortet var väl ett originellt uttryck. :lol:

Har gett upp allt hopp att få träffa någon läkare IRL.