Sjukvårdspersonal ser hela din historik

Mer
12 år 2 månader sedan #461986 av Isa-Alise
www.expressen.se/nyheter/sjukvar ... -historik/

Har du gjort abort, tar insomningstabletter eller besökt psykakuten?

Då är informationen tillgänglig för 40 000 personer som arbetar inom sjukvården i Stockholm.

– Jag kan förstå att en läkare som behandlar en patient behöver få se lite mer medicinska fakta. Men vi andra behöver faktiskt inte få all denna information skriven på näsan, säger barnmorskan Annelie J:son Borg till Dagens Nyheter.

Så gör du för att spärra din sjukjournal :

1. Ta kontakt med din vårdcentral eller sjukhusklinik och berätta att du vill att dina journaler ska spärras.

Det går dock inte att spärra enstaka journalanteckningar.

2. Spärren läggs för all vård som bedrivits hos vårdgivaren.

3. Kontrollera några veckor senare att spärren är på plats.

4. Om du hamnar i en nödsituation där det råder fara för ditt liv och hälsa, och du inte kan ge information till de som vårdar dig, kan spärren hävas.

Källa: Dagens Nyheter
.
Mer
12 år 2 månader sedan #461998 av Geta
Jag har haft flera diabetessjuksköterskor. De brukar gå in på datan och se efter om jag är en flitig patient på övriga vårdcentralen.
De vill se om jag har dyr medicin utskriven. De måste hålla nere medicinkostnaderna. Det är lite obehagligt.
Min systers svägerska var sjuksköterska på vårdcentralen. Kan undra om hon gått in och kollat att jag har diagnosen schizofreni?
Senast som jag var hos diabetessjuksköterskan fyllde hon i ett formulär om alkohol. Hon ställde en ledande fråga - "hur ofta köper du sexpack?" Hon blev irriterad när jag började skratta. :väggen
Mer
12 år 2 månader sedan #461999 av vill-vara-med
Vid sk "spärr" syns inte innehållet i journalen men det syns att det finns en journal bakom spärren.

Ex:

Om en patient går på "öppen-psyk" och låter spärra sin journal betyder det att under ett besök på på den vanliga vårdcentralen, kommer vårdcentralens personal på sin dator se att patienten har en en journal från "öppen-psyk" men inte innehållet i densamma.
Mer
12 år 2 månader sedan #462143 av Admin1
Nu tror jag allmänt sett att detta är inte så stort problem, eftersom vårdpersonalen borde inte ha tid att sitta och läsa andra journaler än de som krävs för att utföra jobbet. Det är nog bara i undantagsfall som problem kan uppstå.
Mer
12 år 2 månader sedan #462146 av Geta
Nyfikenheten tar över och då finns det tid att läsa vänner och bekantas journaler.
Mer
12 år 2 månader sedan #462205 av vill-vara-med
Om det inte är allmänt känt att patienten kan få en logg på vem som tittar på journalen kan det bli problem:

www.dn.se/sthlm/kakkirurgen-last ... gynjournal

[i:22m732hr]Eva Nilsson beställde en logglista över vilka som tittat på hennes journaler. Det visade sig att 27 personer varit inne på hennes gynekologiska journal – trots att hon sökt för käksmärta och hjärtklappning. ”Det chockade mig”, säger hon[/i:22m732hr].


www.dn.se/sthlm/fa-kanner-till-r ... ra-ut-logg

[i:22m732hr]Alla har rätt att begära ut en logg från landstinget – för att se vilka som läst deras journal. Men få känner till möjligheten. På Karolinska universitetssjukhuset har bara 160 personer bett om ett loggutdrag.[/i:22m732hr]