Sjukvårdspersonal ser hela din historik

Mer
12 år 2 månader sedan #462219 av vill-vara-med
www.dn.se/ledare/huvudledare/fel ... n-borjan-1

[i:2zpeyn6i]När de möttes i trapphuset en eftermiddag ska grannen, enligt styrelseledamoten, ha skrikit: ”Din hjärtsjuka djävul, hoppas du dör snart, du ska veta att du lever på utmätt tid, akta dig”.

Styrelseledamoten som de facto var hjärtsjuk anade oråd. Han hade tidigare inte känt till att grannen var läkare, och hade än mindre behandlats av honom. Nu begärde han ut inloggningsuppgifter för att se om grannen varit inne och tjuvläst hans journal.

Och det hade han. Tolv gånger. Samt också några gånger i två andra grannars journaler. I måndags föll domen i Stockholms tingsrätt. Läkaren döms för dataintrång till 70 dagsböter.[/i:2zpeyn6i]
Mer
12 år 2 månader sedan #462220 av björk
Det var väl inte så Trevligt !
Mer
12 år 2 månader sedan #462249 av Skötaren
KS, SÖS och Danderyds sjukhus samt en otrolig mängd vårdcentraler har Take Care journalsystem. Det är fullt möjligt att gå in och läsa journaltext från andra vårdinrättningar än den egna, men man väljer då aktivt att göra det. Så den som gör det gör en medveten handling. Vissa saker kan man se oavsett vilken läkare som skrivit in i journalen, rx diagnoser. Bifogar en länk till bruksanvisningen för TC som PDF. Kolla på sid 50. I vänsterspalten finns "Diagnoser" där alla diagnoser hamnar. Om det kommer en gammal dam till hjärtakuten med Hjärtsvikt och deppression diagnostiserat av två olika läkare hamnar båda där.
Längst upp finns ibland varningar. Det visar sig i form av en varninsgtriangel. Trycker man på den visar sig varningen i text. Det kan vara allt från "waranbehandlad" till "MRSA-bärare". Har någon gång sett "potentiellt sett våldsam".

Ja, jag har varit inne på andra vårdgivares journaler i samband med att vi haft dåliga patienter inne på akutrum, patienter som vi i livräddande syfte läst andras journaler. Hjärtstoppspatient, pågående infarkt o dyl. Till ALLA patienter som är vid medvetande frågar vi alltid några standardfrågor om multiresistenta bakterier, allergier och "får vi gå in och läsa dina journaler?"

Personer med Skyddad Identitet får vi inte upp namnet eller adressen på. Där står bara personnummret och Skyddad Identitet:

ex
19121212-1212
Skyddad Identitet


samverkantc.se/TC-Manualer/Bruksanvisning.pdf






.
Mer
12 år 2 månader sedan #462267 av Geta
Inte tänker jag spärra mina journaler! Mitt rykte kommer säkert inte bli bättre för det. :nej
Mer
12 år 2 månader sedan #462357 av Nissegossen
:rotfl Sammaledes Geta! Jag är totalt öppen, ingenting i livet är mig främmande och vill någon titta på mig, varsågod! Allt jag gör eller har gjort är allmänmänskligt och för Gud eller Jesus om ni så vill, jag kan bara säga, att om ni vill se min nakenhet i vad jag någonsin har tänkt eller gjort, så, varsågoda!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 10 månader sedan #495327 av Isa-Alise
Ja ska begära ut loggutdrag