Kvinnor sover sämre än män – vaknar oftare

Mer
12 år 1 månad sedan #468258 av Tikki
sverigesradio.se;
Kvinnor upplever större sömnproblem än män och en av orsakerna tycks vara stressen på arbetet. Det visar preliminära resultat från en kommande studie där 1 500 personers sömnkvalitet har undersökts. Och det som stör kvinnorna mest är täta uppvaknanden under natten.
– Kvinnor upplever mer uppvaknanden under natten snarare än svårt att somna och tidigt uppvaknande. Men när det gäller uppvaknanden, där skiljer sig män och kvinnor åt, säger professor Torbjörn Åkerstedt vid Karolinska Institutet.

Och i resultaten från den nya studien kan man se att stressen på arbetet kan leda till dålig sömnkvalitet, vilket i sin tur ökar risken för depression och utbrändhet, men också hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

I dag samlas internationella forskare i Stockholm för att diskutera kvinnor, stress och hälsa. Och man kommer bland annat att ta del av de nya rönen om hur kvinnor sover.

Och varför kvinnorna upplever betydligt mer sömnstörningar än männen, kan förklaras av att de ofta har fler uppgifter i hemmet vid sidan av arbetet.

– Kvinnan har i allmänhet en högre belastning totalt sett, och det gör att man blir trött. All belastning gör att hjärnan blir trött och inte fungerar lika bra. Och då är det lätt att tro att det är sömnen det är fel på. Egentligen kanske det är det, att kvinnan verkar behöva mer sömn. Fick de det skulle antagligen problemen minska.

Men det finns också andra sätt att förbättra sin sömnkvalitet. Torbjörn Åkerstedt rekommenderar att man själv försöker göra något åt problemen.

– Det finns naturligtvis hjälp av olika slag. Självhjälpsböcker har till exempel visat sig vara riktigt effektiva. Och det finns behandling. Beteendeterapi mot sömnstörningar är den rekommenderade behandlingsmetoden, före sömnmedel.
Mer
12 år 1 månad sedan #468273 av Geta
Det är många nu som talar om att det är naturligt att sova i omgångar. Att sova en hel natt utan uppehåll ska inte vara naturligt.
Mer
12 år 1 månad sedan #468289 av Nissegossen
Det är sällsynt för mig att jag får en hel natts sömn. brukar sova, när jag känner mig trött och verkligen kan sova, oavsett tidpunkt på dygnet och försöker undvika sömn på sedativa mediciner.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
12 år 1 månad sedan #468327 av Guest
Svar från Guest i ämnet .
Raderat
Mer
12 år 1 månad sedan #468328 av Geta
Det tror jag snarare beror på att många kvinnor är dubbelarbetande. De ska vara på tipptopp både på jobbet och i familjen.
Efter klimakteriet, när östrogenet minskar får kvinnor ytterligare dålig sömn.
Mer
12 år 1 månad sedan #468340 av Nissegossen
vadå, då är jag i klimakteriet!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum