Artikeln i SvD om cannabis och Hollands hemsida.

Mer
12 år 2 veckor sedan #479735 av Graatass
Idag har min blogg handlat en hel del om Nederländerna, eller Holland.
graatass.wordpress.com/2012/05/0 ... -invanare/

Därför reagerar jag på artikeln i Svenska Dagbladet om cannabis. Eftersom jag tycker att artikelförfattarna begår samma misstag som dem de vill kritisera. Artikeln finns med i Viskas Nyhetsbrev:
www.svd.se/opinion/brannpunkt/un ... 108273.svd

Jag har själv rökt hasch och marijuana cirka tio gånger sammanlagt under åren 1976 till 1986. På tjugo år rökte jag alltså tio gånger,allt som allt. Det blir ungefär en gång vart annat år. Men jag rökte tre gånger under tiden då jag gjorde militärtjänsten. Sedan rökte jag några gånger till, men då tillsammans med vänner och på fester. Två gånger ledde det till att jag mådde illa och kräktes. Då hade jag också druckit alkohol. Antagligen några folköl eller starköl.
När jag läser artikeln i SvD, reagerar jag på att artikelförfattarna egentligen syftar på att människor som befinner sig i kris eller på annat sätt mår psykiskt dåligt, använder en drog för att fly en stund från ångest, eller koppla av med människor på en fest.

Då jag läste på den svenska officiella sidan på nätet om Holland, <!-- w --> www.holland.com <!-- w --> upptäckte jag att de har en sida som speciellt handlar om Hollands syn på droger och på cannabis:
www.holland.com/se/tourism/Holla ... olitik.htm
Man hänvisar där till en sida som handlar om riskerna med att använda cannabis:
www.jellinek.nl/english/reducing_risks_cannabis
Här är en &quot;Google-översättning&quot; av samma text. (Jag har gjort några få ändringar, då jag läst texten och tycker att det blir alltför diffus på svenska. Läs gärna också den texten på engelska, som länken ovan går till):

&quot;Reducera risker med Cannabis
Med cannabis medför risker. Om du vill vara på den säkra sidan, ta inte cannabis. Om du väljer att ta det ändå, kan informationen nedan hjälpa dig att minska omedelbara hälsorisker.
Hasch och marijuana finns i olika styrkor. Om du är en erfaren rökare, så vet du exakt när du har fått nog. Om det du röker är starkt, sluta efter ett par bloss. Om det är första gången du röker men inte vet säkert när du har fått nog och du är benägen att ta för mycket. Om du inte vet hur stark den är, ta en liten puff och vänta en minut eller två innan du tar en till.
Om haschet inte påverkar dig rätt, kanske du känner dig illamående eller rädd en stund. Man mår inte bra, men det är inte farligt. Ingen skada har skett. Finn en lugn och trevlig plats och har något sött att äta. Det går normalt över inom en timme. Om du känner att du inte kan hantera det, samråd med personalen på kaféet eller ring 112.
Förutom att påverka ditt sinne, kan hasch och marijuana påverka din kropp. Ditt hjärta slår fortare, dina ögon blir röda, dina muskler slappnar av och så fort du reser dig upp faller ditt blodtryck. Nedgången i ditt blodtryck kan göra att du känner dig yr eller till och med får en kollaps. Så var mycket försiktig på balkonger eller vid fönster eller andra platser där ett fall kan vara farligt.
Om du äter &quot;space cace&quot; blir effekten mycket långsammare än med rökning. Du känner av effekterna av rökning efter några minuter, men du känner av effekterna efter att ha ätit efter en timme eller en och en halv timme. Effekterna av att äta håller också mycket längre (ibland upp till tolv timmar) och kan vara mycket starkare. När du äter, vänta alltid och se hur det påverkar dig innan du har några fler. Du kan lätt ta för mycket.
Hasch och marijuana är inte bra för lungorna. När hasch och marijuana bränns, andas du i dig i tjära och kolmonoxid. För att inte skada lungorna, rök inte för mycket. Andas inte för djupt heller. Det finns ingen anledning till det. THC, den aktiva substansen i hasch, absorberas direkt efter att du andas in.
Hasch eller marijuana kan orsaka psykiskt beroende. Anledningen till att du röker är viktigt i detta sammanhang. Om du röker bara för att ha en bra stund eller att du gillar det, så är det inte så stor risk att bli beroende. Men om du röker för att du är deprimerad eller spänd eller mår dåligt och vill sluta må dåligt, ökar risken att bli beroende. Så rök av positiva skäl, inte negativa.
Du kan röka hasch eller marijuana rent eller i kombination med tobak. Om du röker dem med tobak, blir den avslappnande effekt starkare. Om du röker dem rena, stimulerar de ofta din fantasi mer. Kombinerar du dem med tobak ökar också risken att du blir beroende.
Ibland kan röka hasch eller marijuana ge dig en enorm aptit. Du äter snabbt och du äter mycket. Du måste kontrollera din aptit dock, annars kan du få ont i magen eller känner dig illamående.
Det finns situationer och omständigheter där det är bättre att inte röka. Rök inte om du är gravid. Kolmonoxid förskjuter syret i blodet så att ditt barn kommer att få mindre syre. Röker inte om du är på någon medicinering. Rök inte i skolan, på arbetet eller i trafiken. Rök bara om du känner dig bra och det finns något annat du måste göra.
Blanda inte hasch eller marijuana med alkohol, magiska svampar eller andra droger. Om du dricker och röker samtidigt kan det göra dig illamående. Kombinationen med magiska svampar kan leda till en oförutsägbar dålig resa.
Rök måttligt och inte röker varje dag. Om du upptäcker att du röker varje dag, försök att låta bli en eller två dagar i veckan.&quot;
Den här texten, skriven av Jellinek och som finns länkad till den svenska sidan om Holland på nätet: www.holland.com/se/tourism/Holla ... olland.htm