Lär av historien om det skulle börja blåsa andra vindar

Mer
11 år 9 månader sedan #502217 av Geta
Den här ledaren handlar om demens, men den kunde lika gärna handla om schizofreni.
www.dn.se/ledare/huvudledare/lar-av-historien

Har undrat över säkerheten när man lämnar ut sig i BROAD-studien för schizofrena.
Kan mina släktingar råka illa ut, när det blir känt att de är släkt med någon som har
schizofreni?
Mer
11 år 9 månader sedan #502219 av Ready
Jag har tidigare här på sajten varnat för ett kvalitetsregister som kallas för kvalitetsstjärnan. Men jag talade för döva öron.
Mer
11 år 9 månader sedan #502240 av Nissegossen
Utan tvekan kommer det att drabba ännu ofödda Geta. Detta likaväl som både Downs syndrom och ifråga om övriga handikapp också! De är ute efter gener med bra förutsättningar för både individen och samhället skull. Fostervattenprover tas slentrianmässigt numera vid nya graviditeter och vad gäller systisk fibros är till och med embryon som har anlagen bortsorterade.

Jag gissar att om de kan diagnostisera foster med anlagen för Schizofreni, väger ett foster med blivande Schizofreni lika lätt som de andra redan utsållade, som inte kommer att födas.

Min fromma förhoppning är att vetenskapen finner ut sätt att genom rönen inom BROAD studien, som leder till både bättre mediciner, kanske skräddarsydda för individen genom genterapi.

Fast det ligger ju i detta, att det är billigare att kunna skilja på "sjuka" foster än att forska fram ett botemedel mot sjukdomen Schizofreni.
Kort sagt pengarna styr och så fort de har klart för sig vilka foster som utvecklar Schizofreni senare i livet blir, så blir de borttagna redan i moderlivet.

Jag är inte blåögd och gick med på studien på de premisser som är och jag har haft farhågor angående studien redan innan jag gick med på att det forskas i mina gener.

Det är ren krass verklighet! Ingen vill ha oss med sjukdomen i bagaget.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 9 månader sedan #502299 av Isa-Alise
Ärftligheten är så pass låg vid schizofreni och de socilala faktorerna så pass betydelsefulla att det kommer aldrig att gå att abortera bort sjukdomen. Schizofreni är också knuten till mycket kreativitet och även genialitet så det skulle bli en stor förlust för samhället att ta bort foster som skulle kunna utveckla schizofreni senare i livet.

Jag är med i både Kvalitetsstjärnan och Psykosregistret för jag vill att vården ska förbättras och kvalitetssäkras. Jag ycker det positiva med registren överväger riskerna.
Mer
11 år 9 månader sedan #502395 av Admin1
Schizofreni har ingen hög ärftlighet utan verkar mycket beroende av miljöfaktorer. Det finns 10 gånger fler individer med schizofrenigener än det finns personer med schizofreni. Sedan verkar schizofreni kunna uppstå spontant utan ärftlighet. Det går alltså troligen inte att sålla bort schizofreni.
Mer
11 år 9 månader sedan #502400 av Geta
Folk kan få för sig vad som helst.