Barnets bästa har blivit det motsatta

Mer
11 år 6 månader sedan #532641 av Isa-Alise
www.svd.se/opinion/brannpunkt/ba ... 660190.svd

Många barn tvingas till umgänge eller boende hos en förälder de inte vill träffa. Det är till oss de ringer, chattar och mejlar. De berättar om övergrepp, rädsla, våld och om en socialtjänst som inte lyssnar på dem, skriver My Vingren på Stockholms Tjejjour.

Jag pratade med en tjej i dag. Hon ringde till tjejjouren där jag jobbar och grät. Den här helgen måste hon träffa sin pappa. Familjedomstolen har beslutat att hon ska spendera varannan helg där. Pappan är tidigare är dömd för misshandel inom familjen. Hon ringer till mig och säger att hon har ont i magen.

Hon berättar försiktigt, lite i taget, vad som händer under pappahelgerna. Hennes röst skär sig när hon berättar om hur pappa rör sig när han är full, om slagen, att hon blir våldtagen. Hon går fortfarande i mellanstadiet. Jag får prata med hennes mamma och hon gråter också. Jag skulle vilja säga till dem att strunta i det, låta bli, inte åka dit. Jag skulle vilja säga att vi lever i Sverige, vi har lagar här, lagar som skyddar barn. Men det går inte. Jag skulle ljuga.

Mer
11 år 6 månader sedan #532642 av Isa-Alise
Läs artikeln. Det har gått snett i Sverige. Föräldrar som slår ska inte ha rättigheter. Barnen är de som ska ha rättigheten till en trygg uppväxt.
Mer
11 år 6 månader sedan #532643 av koi
Barnens rätt är vackra ord som inte inte håller i verkligheten.
Mer
11 år 6 månader sedan #532667 av Geta
Just nu togs fars dag upp i TV. Pappor är väldigt viktiga för sina barn och särskilt för döttrar.