Rätt diagnos – efter två år (Sydsvenskan)

  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #548086 av vnv
www.sydsvenskan.se/inpa-livet/kr ... er-tva-ar/

För egen del funderar jag på långtidseffekter av min medicin, Risperidon (Risperdal)...
Står förvisso på låg dos (1 mg/dygn) men är ändå lite orolig för att så småningom drabbas av Parkinsons sjukdom ?!

Detta är en anledning till att jag, åtminstone på sikt, vill avsluta min medicinering!!

Kommentera gärna!

/vnv :)
Mer
11 år 4 månader sedan #548101 av Nissegossen
vnv
Jag har haft högdos behandling med depåmedicinering av Neuroleptika i 6 år från 1974-1980 och ifrån 1980 tills idag nyår 2013 stått på den äldre DepåNeuroleptikan Trilafon och jag har inga ryckningar av Tardiva Dyskenesier i mig i någon större omfattning. (Har lite tics, tvångsmässiga rörelser) Jag tror inte du behöver bekymra dig om din medicin Risperdal och den låga dos du har!

He,he såg nu att det var Parkinson du var bekymrad över. Där kan jag ju säga att jag är skadad av min medicinering i det att min finmotorik i händerna är så gravt störd att där är jag lite handikappad. Men dock den låga dos du tar gör att jag ändå säger åt dig att inte sluta med medicinen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #548158 av Geta
Vad jag vet så har ingen här på Viska fått Parkinsons sjukdom av neuroleptika. Rent statistiskt är vi många här som har
stått på sådan medicin.
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #548177 av vnv
Mer
11 år 4 månader sedan #548309 av Admin1
Jag funderar på att byta från 1 mg Risperdal till Quetiapin eller Seroquel tabletter, eftersom Seroquel antagligen har mindre risk för tardiv dyskinesi, mindre prolaktinhöjning och dessutom hoppas jag slippa sömnmedicin, eftersom Seroquel kan fungera som det om man tar dosen till natten.