Mindre negativa röster med hjälp av dataanimerad terapeut..

Mer
10 år 11 månader sedan #586566 av LindaW
Läste precis att man i England har testat en ny terapiform för att stå emot eller minska negativa röster. Man matchar en röst som liknar den röst personen hör med ett datoranimerat ansikte som talar med just den rösten. Sedan styr en terapeut vad denna dataaminerade avatar säger. Terapin går bland annat ut på att rösthöraren bygger upp mod att konfrontera avataren. Metoden sägs vara snabb, effektiv och mer framgångsrik än farmakologisk behandling. Intressant och kreativt. I en pilotstudie har man testat på 16 patienter och nästan alla upplevde förbättringar. Tre personer slutade höra röster helt och hållet (de hade hört röster i 16, 13 respektive 3,5 år). Nu ska man börja testa metoden även i större skala. Läs mer här:

www.ucl.ac.uk/news/news-articles ... renia-Leff
Mer
10 år 11 månader sedan #586597 av Admin1
Vi har haft den nyheten på sajten:

Att ge ett digitalt ansikte (avatar) till besvärande röster kan hjälpa personer med schizofreni. Resultaten från en liten preliminär studie visar att personer med schizofreni kan få mindre röster genom att prata med en avatar som representerar rösterna. Behandlingen sker i 30 minuters pass och bara 6 gånger, så det är en snabb metod. Terapeuten står för avatarens tal, som först är förolämpande som personens riktiga röster, men blir sedan mer stödjande. Terapeuten kom också med sin egen röst och uppmanade till mer kraftfullhet och stå på dig. Under sessionerna ändrade sig rösterna vad gäller negativitet, gav till slut upp och frågade hur den kunde hjälpa till.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... pa-roester

Mina kommentarer:

Mina röster var hotfulla och negativa innan jag fick antipsykotika, men sedan blev de tystare och vänliga samt hjälpsamma. De försvann efter några månader. Mina röster undergick ungefär samma utveckling som under avatarterapin.K anske hade jag en typ av godartade röster som försvinner av sig själv så småningom.

Det verkar som om rösterna i avatarstudien var av negativt slag och mobbande. Vid depressioner så får man negativa automattankar, som är en slags självmobbning som driver på depressionen. Liknar mobbande röster. Psykoterapin KBT motverkar negativa automattankar och minskar depression. Man undrar om negativa röster kan behandlas på liknande sätt med KBT? Depression kan också ge röster som är deppade eller negativa. Man talar om stämningskongruenta hallucinationer dvs de är i samklang med depressionen. Så antidepressiva kan kanske vara ett sätt att behandla negativa röster också.

Sitter och funderar på om man kan ge avatarterapi åt sig själv. Man väljer ut en bild som passar till rösterna man har. Sedan när man får negativa röster tittar man på bilden och peppar sig själv och säger att rösten har helt fel och att det stämmer inte alls.
Mer
10 år 11 månader sedan #586820 av Admin1
Själv lyckades jag själv bota mig från röster av en slump. Jag låg och vilade på sängen och hörde röster, men jag märkte att när jag studerade en tavla på väggen försvann rösterna direkt. Jag gjorde sedan så att jag koncentrerade mig på samma sätt som när jag tittade på tavlan i en timme. inga röster. Sedan utökade jag successivt koncentrationstiden och tillslut så försvann rösterna helt. Detta hände för drygt 20 år sedan och jag har inte haft röster sedan dess.

Tydligen har de med schizofreni dålig kognitiv kontroll av hörselcentrum och riktar sin uppmärksamhet inåt vid röster. En frisk person som hör röster riktar sin uppmärksamhet utåt. I mitt fall så försvann rösterna när jag riktade min uppmärksamhet utåt mot tavlan. Behandling för att förbättra den kognitiva kontrollen av hörselcentrum kan också vara en terapimöjlighet.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... r#comments
Mer
10 år 11 månader sedan #586862 av Nissegossen
Admin1

Ja, det är så röster fungerar, ger man dem uppmärksamhet och det gör man för att de kräver det. Övertalningsförmågan de har är skrämmande då de både hotar och lockar en till att lyssna på dem. Man går då inåt som du säger och konverserar med dem. Det kan vara svårt att fokusera på den yttre verkligheten för att den inre verkligheten har en tendens att ta över och man koncentrerar sig på den. Det gör att man blir innesluten i sig själv och kanske inte ens lägger märke till att någon människa kommer och tilltalar en själv.

Detta är den typiska psykotiska verkligheten och det gäller att finna en balans mellan den yttre och inre verkligheten. Varför jag inte tar helt avstånd ifrån denna "inre" verklighet utav röster och vi skall inte i detta sammanhang förglömma syner och allt sammantaget interagerar med den yttre verkligheten, beror på att det faktiskt hjälper mig i vardagen, då jag leds utav en röst, men kan höra flera och det kommer något gott utav det för mig.

Glöm inte här heller att jag sovrar ibland det som jag får till mig och tar bara och gör det som de säger, om jag har tid, om det inte strider mot någon lag som vara månde ett lands lag eller tio Guds bud. Om det strider mot någon lag är det bara no, no, då gör man det inte.

Detta är ingenting för en nyinsjuknad utan i så fall gör ingenting som befallande röster säger åt dig att göra.

Att fokusera på både den inre och yttre verkligheten strider ofta mot varandra, då rösterna vill ha sista ordet i detta, med vad man skall göra.
Jag vill säga att rent generellt gör ingenting av vad rösterna vill, gör hellre tvärtom, för att i verkligheten har de ingen reell makt förutom att de faktiskt kan tala om vad man kan råka ut för inom när framtid. Det är som att man vet vad man möter strax innan man rundar ett hörne på ett hus.

Denna information om vad som händer i ens närmaste framtid har faktiskt räddat mitt liv några gånger.

Det finns mycket, enormt mycket mer att säga om röster, men jag stoppar här.

Så tex, slår det aldrig fel när jag köper en lott och betalat för den, vet jag ofta redan när jag får den i handen om det är en vinst eller en nit, dock vet jag aldrig hur mycket.

För många år sedan när jag jobbade samåkte jag med en från jobbet och ville in i centrala Göteborg. Han släppte av mig vid korsvägen och jag gick på södra vägen från korsvägen in via Berzeliigatan till Avenyn som var mitt mål. När jag strax började gå på Södra vägen så sade en röst köp en lott på den här gatan. Nu gjorde jag inte det, men vid dragningen den månaden hade en penninglott på en miljon gått till en affär på södra vägen inte långt ifrån korsvägen.(Trisslotter fanns inte på den tiden) De har sagt köp två lotter när jag vill köpa bara en, men då är det ingenting på båda, så det här är lurigt och inte har jag då blivit rik på spel utan snarare ganska fattig. :grandpa

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 11 månader sedan #587066 av Admin1
Det skall bli intressant att se om avatar-terapin kommer om du kommer att få någon effekt av den. Mitt tips annars är att eftersom du lyssnar på musik i hörlurar, så kan du försöka att lyssna bara på ena örat och sedan växla till det andra för att försöka träna upp den kognitiva kontrollen av hörselcentrum. Är dock inte säker på att det hjälper, men det kan vara värt att testa.