Schizofrena är en högriskgrupp (Läkartidningen)

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
10 år 5 månader sedan #628495 av Geta
www.lakartidningen.se/Aktuellt/N ... grupperna/
20-25 år lägre levnadsålder för schizofrena.
Mer
10 år 5 månader sedan #628506 av Nissegossen
Egentligen hög tid att beställa gravplats, men efter mig blir inget att begrava, jag har testamenterat min kropp till organdonation och till vetenskapen.
Mitt testamente är skrivet, men ingen får några pengar efter mig, allt går till banken.
Lösöret däremot får någon, vill inte nämna någon, blir det någon slant över hoppas jag att de tar en kopp kaffe och konjak på något ställe för att samlas och minnas.

jag är beredd på att livet nalkas sitt slut och att varje dag kan vara den sista och lever därefter på gott och på ont.

Jag känner ingen ånger för vad jag gjort i mitt liv och om Jesus så vill döma mig finns jag här.
Jag är bara existerande i väntan på vad?
[youtube:81dby0kd]nl1MdIqhSBw[/youtube:81dby0kd]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #628659 av Eos
Jag har också börjat tänka på döden. Min mamma var 68 år när hon dog i en svår sjukdom. Jag är visserligen "bara" 44 men, men... Det var inte så.längesedan jag tänkte på att ta livet av mig. Men nu räknar jag också varje dag och försöker göra det så bra som möjligt utav det. Vill leva och se min son vuxen.

Ändå vet jag att depressionen kommer, och den är en stor del i mitt liv. Och jag kommer att önska min död fler gånger till... suck!

Jag får en massa krämpor, njurarna, sköldkörteln. Och jag är tjock och äter en njurmedicin som både kan orsaka cancer och diabetes som biverkningar.

Men alla svängningar hit och dit.

Jo jag vill leva, så länge som möjligt.
Mer
10 år 5 månader sedan #628670 av Nissegossen
Livet är bra, bara bättre med åren. :angel
Dessutom, döden lurar, lura döden... :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #628694 av Isa-Alise
Jag har fått livet tillbaka flera gånger då jag varit nära döden. Jag kan bara tro att jag dör den dag då det är förutbestämt av Gud, ingen annan dag eller stund. Jag har ingen oro inför döden.

Som barn höll jag på att dö i en febersjukdom, läkarna hade gett upp hoppet, men tack vare böner och stora doser c-vitamin så överlevde jag.
I vuxen ålder överlevde jag vanvård inom psykiatrin under en graviditet, jag hade 48 timmar kvar att leva enligt läkaren, men klarade mig.
Jag överlevde en natt då jag var på en kibbutz i Israel som träffades av tre katuscharaketer under den natten.
Jag överlevde en febersjukdom i Jordanien där jag fick en nära döden upplevelse, och blev tryckt tillbaka i kroppen av stor hand, och hörde Guds röst säga till mig att "det är inte dags än".
Och jag övelevde en "near miss", då två plan missade varandra med 40 meter över Alperna, nu under resan till Rom.

Därför har jag ingen oro alls inför döden. Den kommer när det är dags för det. Självklart ska jag vara rädd om mig, ta väl hand om mig själv och äta sunt, undvika sånt som är farligt, och så vidare.

Jag förstår oron när man har barn, Eos. Så kände jag också då min dotter var liten, Jag var ju ensamstående och hon hade bara mig. Klart att jag fortfarande vill leva och se både barnbarn och barnbarnsbarn! Jag blir gärna 120 år gammal om jag får leva och behålla huvudet klart och inte ha alltför ont i kroppen.

Men jag har också två släktingar med Alzheimers sjukdom. Så jag hoppas att slippa få sådant, då är det nog bättre att få leva så länge man är med, och dö av något annat innan man blir liggande på långvården.

Men som sagt, över detta rår vi inte. Det är nog snarare förutbestämt hur det blir.

Det man kan undvika är att ta sitt eget liv. Eos, skriv ett nätverkskontrakt med dina närstående och vården så att alla vet hur de ska agera om du får mörka tankar. Snabbt insatt vård kan göra underverk. ECT är en bra metod att snabbt häva en svår depression. Pröva det om inte tabletter räcker, det kan hjälpa. :hjärta :hjärta :hjärta Många varma kramar Eos!
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
10 år 5 månader sedan #628709 av Geta
Det har jag undrat över många gånger - uttrycket att många dör av Alzheimers sjukdom. På vilket sätt dör man då? Under tiden som jag jobbade i äldrevården, kom jag i kontakt med många demenssjuka. De kunde vara hur friska som helst kroppsligt och var rörliga. De kunde då lätt slinka ut genom dörren till avdelningen, som var ett bekymmer.