Schizofrena är en högriskgrupp (Läkartidningen)

Mer
10 år 5 månader sedan #628722 av Nissegossen
En demensplats på ett äldreboende kostar en hel del. Först går patientens egna pengar åt, sedan när landstinget får ta hela kostnaden där inga patienter får kosta pengar, bestäms nog ganska snabbt det att sätta in palliativ behandling numera.

Så allt tal om att svenskar har hög genomsnittsålder är en sanning som jag ifrågasätter! Därför är många äldre bosatta hemma och får klara sig med hemtjänst så länge det går. skulle de råka ut för en demenssjukdom, räknar de styrande numera med livskvalité i sammanhanget.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #628791 av Eos
Tack för kramarna Isa-Alise! :hjärta
Mer
10 år 5 månader sedan #628807 av Geta
Nissegossen,

Du menar väl inte att Alzheimersjuka dör av aktiv dödshjälp?
Mer
10 år 5 månader sedan #628808 av Admin1
Tydligen lever man i genomsnitt 7 år, efter en Alzheimers-diagnos, så får man sjukdomen tidigt så blir livet ofta kortare än normalt. Får man det i 85 års åldern så kanske det inte spelar så stor roll.
Mer
10 år 5 månader sedan #628863 av Nissegossen
Geta, det förvånar mig inte...

Min egen mor som dog vid 92 års ålder hade varit dement sedan hon var 80 år och hon valde själv att sluta äta och dricka, då satte de in morfin och slutade inte ge den förrän hon var död. Hon hade egna pengar kvar när hon dog, hon ägde hus och pengarna gick åt genom att hon fick betala för sig, mer än pensionen för sitt boende. Hennes Gode man, vi i släkten hade inget att säga till om betalade vad kommunen begärde för boendet utav hennes pengar och sålde allt. Hade morsan gett oss barn pengarna medan hon ännu kunde skriva det så, är jag övertygad om att hon inte blivit så gammal.

Däremot ni som har barn och äger mycket, ge era barn pengarna, ni göder bara kommunen när ni blir gamla och ni själva får lov att dö. Senil är inget att vara och leva med, då är man utlevad som de sade förr!

Morsan sade till oss innan hon blev gammal att när hon blev så gammal, ville hon själv att de inte skulle hålla liv i henne när hon blev äldre.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #629159 av Admin1
Nissegossen,

Synd att inte någon i din släkt var godman åt din mamma för jag tror att det går att undvika att sälja allt och bara betala avgift baserat på besparingarna. Säljer man saker ökar besparingarna och vårdavgiften.